سیاستاخبار

محمداشرف غنی: روایت خشونت باید از بین برده شود

کابل/ ۵قوس/ باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان ناوقت دیروز با طارق محمود احمد٬ وزیر دولت برای جنوب آسیا و کشورهای مشترک المنافع در ادارۀ خارجه، مشترک المنافع و انکشاف بریتانیا، از طریق ویدیوکنفرانس صحبت کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر؛ در این ویدیوکنفرانس، محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان٬ در مورد شیوع موج دوم ویروس کرونا در افغانستان معلومات داد وگفت که در نتیجۀ برنامه و تلاش های حکومت افغانستان موج اول ویروس کرونا با موفقیت مهار شده است و برای تشخیص اولویت ها در راستای مهار موج دوم این ویروس، کار جریان دارد.

رییس جمهوری گفت: حکومت برای جلوگیری از تاثیرات منفی ویروس کرونا، برنامه های بزرگی همچون برنامه ملی صحت، دسترخوان ملی و میثاق شهروندی را عملی کرده است و برای مصوونیت از موج دوم ویروس کرونا به همکاری شرکای بین المللی نیاز داریم.

محمداشرف غنی٬ با اشاره به پیشرفت در ساخت واکسین کرونا، گفت که در توزیع واکسین باید میان کشورهای مستحق و در حال توسعه یک تناسب مدنظر گرفته شود که به گونۀ بتوانیم آن را به اقشار نیازمند برسانیم.

رییس جمهور اسلامی افغانستان افزود: ظرفیت های موجود در افغانستان و نهادهای حکومتی و اجتماعی و دستآوردهای دو دهۀ گذشته، نتیجه تلاش های مشترک است و این مشارکت باید ادامه یابد.

او همچنان گفت: صلح خواست اساسی مردم ما است و امروز صلح یک بحث ملی است، نه قومی، سمتی و زبانی. وی افزود: روند صلح باید نتیجه بخش باشد و افغانستان امروز متفاوت است و تمام افغان ها در چوکات قانون اساسی و سایر قوانین نافذۀ کشور می توانند زیر نظام جمهوریت زندگی کنند.

رییس جمهوری با اشاره به روند صلح گفت که حکومت افغانستان در راستای برقراری صلح گام های استوار برداشته است، اما متاسفانه خشونت ازسوی طالبان ادامه دارد و به آتش بس پاسخ مثبت داده نشده است.

رییس جمهوری گفت: افزایش خشونت ها ازسوی طالبان این روند را تضعیف می کند و هدف ما برای صلح این است که به جنگ نقطۀ پایان بگذاریم و یک راه حل سیاسی پیدا کنیم. وی افزود: هدف اساسی ما افغانستان صلح آمیز، متحد و دموکراتیک است.

محمد اشرف غنی، تروریزم را تهدیدی برای امنیت افغانستان و جهان عنوان کرد و گفت: در برابر این پدیدۀ شوم باید مبارزه مشترک صورت گیرد و باید روایت خشوت از بین برده شود.

محمداشرف غنی: روایت خشونت باید از بین برده شود

در مقابل، طارق محمود احمد٬ وزیر دولت برای جنوب آسیا و کشورهای مشترک المنافع در ادارۀ خارجۀ بریتانیا٬ در سخنانش از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان ها حمایت کرد و گفت: تمام موانع در برابر صلح باید با تلاش مشترک از بین برده شود و بریتانیا از تمام تلاش ها در این خصوص از حکومت افغانستان حمایت می کند.

وی افزود: در خصوص پیشرفت ساخت واکسین کرونا خوشبین هستیم و تلاش ما این خواهد بود که به کشورهای در حال توسعۀ نیز توزیع شود و افغانستان در اولویت کمک های ما قرار دارد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا