امنیت

قوماندان نيروهاي بين المللي : سال روان پرچالش خواهد بود

قوماندان عمومي نيروهاي ناتو درافغانستان ميگويد كه سالروان براي نيروهاي ناتو و ائتلاف سال مهم خواهد بود.

 به گزارش آژانس باختر، جنرال جان آلن فرمانده عمومي نيروهاي ناتو درافغاستان در مصاحبه با مطبوعات آلماني هشدار داده است كه تابستان امسال بخش هاي از افغانستان با چالش هاي امنيتي روبرو و درگيري با افرادگروه طالبان بيشتر خواهد بود.

 اين جنرال امريكا یی مشخصا"ً از مناطق شرقي افغانستان سخن گفته كه سال 2012 ميلادي را با پاره از مشكلات امنيتي درگيري هاي نظامي سپري خواهند كرد.

او بروز مشكلات امنيتي را در بخش هاي از افغانستان ارتباط ميدهد با برنامه انتقال مسووليت هاي امنيتي به نيروهاي امنيتي افغان .

جنرال جان آلن غرض مقابله با اين مشكل بر آموزش نيروهاي امنيتي افغان تاكيد دارد اما ميگويد كه روند آموزش آنان تا سال 2014 ميلادي تكميل نخواهد شد .

 موصوف اين نكته را نيز ياد آور گرديده كه در حال حاضر نيروهاي بين المللي تا 90 در صد عمليات ها را با ادارات امنيتي افغان انجام ميدهند درحاليكه افغانها رهبري 40 درصد چنين عمليات ها را به عهده دارند.

 جنرال عتيق الله امر خيل كارشناس مسايل نظامي ميگويد اين نكته قابل بحث است كه جنگ در سالروان بيشتر برمناطق شرقي كشور متمركز خواهد بود مخالفان مسلح در ساحات شرقي بهتر ميتوانند خود را اكمال كنند ازطرف ديگر اين بخش افغانستان به دروازه هاي كابل نزديك است به گفته جنرال امرخيل پاكستان و مشخصاً" آي اس آي به اين ترتيب ميكوشد تا حكومت را در كابل زير فشار قراردهد.

 احمد سعيدي كارشناس مسايل سياسي در رابطه به اظهارات اخير فرمانده عمومي نيروهاي بين المللي در افغانستان گفت ، مخالفين مسلح با تغيير تكتيك وارد ميدان ميشوند آنها جنگ را از قندهار هلمند و ارزگان به نورستان و كنر كشانیده اند .

 نزدیك بودن مناطق شرقي به ولايات كابل و ننگرهار ، اكمالات سريع مخالفان مسلح عواملي است كه جنگ به شرق كشور كشانده ميشود ازطرف ديگر حرف مذاكره و آشتي است جنگجويان طالب با تشديد جنگ آنهم درمناطق شرقي ميخواهند فشار بركابل را ازدياد ببخشند و امتياز بگيرند.

جنرال دولت وزيري معاون سخنگوي وزارت دفاع ملي ميگويد، تشديد حملات مخالفان مسلح آنهم در فصل تابستان حرف تازه يي نيست در طول وقايع افغانستان تشديد جنگ در فصل تابستان به يك امر معمول تبديل شده است دراين باره مخالفان نورستان و كنر را محور فعاليت شان قرارداده اند تجمع مخالفان دراين دو ولايت به گونه چشمگيري صورت گرفته است ومقامات دروزارت دفاع متوجه انكشافات اوضاع اند و تدابير را اتخاذ كرده اند وواكنش وزارت دفاع ملي و ساير نهاد هاي امنيتي در قبال چنين تحركات مخالفان مسلح جدي خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا