جهان

بندر چابهار نقش مهمی در گسترش روابط تجارتی هند با آسیا ی مرکزی دارد

دهلی جدید- – ایرنا- 30 جدی – باختر
به نوشته روزنامه ایندیا تایمز بندر چابهار و کریدور ارتباطی شمال به جنوب نقش ویژه  در گسترش روابط تجارتی هند با افغانستان ،کشورهای آسیای مرکزی  بویژه ازبکستان دارد.
روزنامه ایندیا تایمز  با اشاره به  دیدار اخیر نارندرا مودی صدراعظم  هند با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در حاشیه نشست گجرات هندوستان  نوشت ازبکستان دروازه ورود هند به آسیای مرکزی است.
هند امیدوار است با تکمیل فاز نخست بندر چابهار ضمن دسترسی مستقیم به افغانستان از طریق کریدور شمال – جنوب کالاهای خود را به آسیای مرکزی  صادر کند.
به نوشته نشریه ایندیا تایمز،سرمایه گذاری درچابهار می تواند به هند در افزایش همکاری تجارتی با کشورهای آسیای مرکزی تاثیر گذار باشد.
براساس گزارش رسانه های هندی ،از آنجا که ازبکستان در چند سال اخیر در‌های ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد این کشور را گشوده است، هند نیز می‌تواند از این فرصت برای آغاز سرمایه گذاری کلان در منطقه آسیای مرکزی استفاده کند.
در سال گذشته پروازهای مستقیم میان بمبئی و تاشکند پایتخت ازبکستان برقرار و شرایط برای دریافت ویزا ی ورود به هند تسهیل شد.
در پی این اقدامات ،شرکت های هندی فعالیت گسترده ای را برای سرمایه گذاری در بخش های دوا سازی وگردشگری ،آموزش وتکنا لوژی آی تی در ازبکستان آغاز کرده اند.
بر ا ساس همین خبر  ، آسیای مرکزی  علاوه بر تامین بخشی از انرژی مورد نیاز هند   با جمعیت چند صد میلیونی بازار خوبی برای کالاهای هندی محسوب می شود..
بازی بزرگ و جدید، آمریکا، چین ،هند ، روسیه و کشورهای کوچک‌تر فرا منطقه‌ای در آسیای مرکزی  این منطقه را به میدان اصلی رقابت تبدیل کرده است..
هند نیز به‌عنوان یک بازیگر فرا منطقه‌ای ازجمله کشورهایی است که به علت وجود انرژی و بازار پررونق تجارتی آسیای مرکزی  به آن چشم دوخته است. .
هند برخلاف چین، به‌شدت تلاش می‌کند راه خود را برای نفوذ در این منطقه از جهان به‌ طور خاص از طریق تکمیل پروژه چابهار و راه اندازی گذرگاه راه بحری  و راه آهن سراسری با عنوان دهلیز  بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب» باز کند.
آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا