اقتصاد

قلب آسیا با جهان وصل شد

تهران- ایرنا-7 حوت – باختر
افغانستان امروز دیگر محدود به خشکی نیست و با افتتاح بندر چابهار، قلب آسیا به جهان وصل شد و این کشور از یک کشور وارد کننده به کشور صادر کننده تبدیل خواهد شد.
روزنامه اطلاعات چاپ تهران  در یادداشتی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده آورده است: دیروز اتفاق خبری مهمی انجام گرفت که متأسفانه با سانسور رسانه‌ ها به‌ خصوص رسانه ‌های بیگانه فارسی ‌‍‌زبان مواجه شد. در داخل ایران  هم آن گونه که باید به آن پرداخته  می شد ، نشد! خبر را «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در مراسم ارسال اولین محموله این کشور از ولایت نیمروز به بندر چابهار برای صادرات به هند اعلام کرد و گفت: «افغانستان اکنون با کمک ایران به چهار راه تجارت جهانی تبدیل شد."
رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود برای افتتاح مسیر تجارتی خاکی ـ آبی افغانستان به جهان بیان کرد که همکاری ‌های منطقه‌ای، نقشه‌ راه را تغییر می‌دهد. افغانستان تا 18 سال قبل فقط یک جزیره بسته بود و امروز با همکاری ایران و هند امکان تجارت با دنیا برای این کشور فراهم شده است.
اشرف غنی با تشکر از اقدام‌ها و همکاری ‌های مستمر روحانی، رئیس جمهور ایران  و «نارندا مودی» نخست وزیر هند گفت: با دو مقام ارشد دولت‌ های ایران و هند به یک دیدگاه مشترک رسیدیم تا چابهار را به بهترین سطح خود برسانیم. این همکاری برای اقتصاد و تجارت افغانستان به 18سال گذشته باز می‌گردد. امروز دیگر حرفی از محرومیت ولایت نیمروز در میان نیست، چرا که این ولایت با 18سال پیش خود تفاوت دارد. افغانستان امروز دیگر محدود به خشکی نیست و با افتتاح بندر چابهار، قلب آسیا به جهان وصل شده و این کشور از یک کشور وارد کننده به کشور صادر کننده تبدیل خواهد شد.
صادرات افغانستان از یک میلیارد دالر تجاوز کرده است. این میزان در سال آینده به چهار برابر خواهد رسید. این تغییر پایدار است و هر کالایی که از افغانستان صادر می‌شود، صدها روستای این کشور را به جهان وصل می‌کند، چرا که زبان وصل امروز دنیا، زبان اقتصادی است.
بی‌تردید هیچ کشور همسایه با ایران به میزان نزدیکی فرهنگی، تاریخی افغانستان نیست. این کشور، در همه مراحل مبارزاتی مردم افغانستان برای کسب استقلال، ایران درکنار ملت افغانستان بود و برای نجات افغانستان از هجوم خارجی و ویرانی آن دفاع کرد. آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا