سیاست

جلسۀ پلان و زیر بناها تحت ریاست رئیس جمهور غنی دایر گردید

کابل باختر 17 سنبله
تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان جلسهء پلان وزیر بناها شام دیروز، دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر:ابتدا داکتر همایون قیومی مشاور رئیس جمهور در امور زیربنایی، موضوع پلان عمومی زیربناها را پیشکش نمود و همچنان لایحهء وظایف شورا های سه گانهء زیر بناها  نیز در جلسه ارایه گردید.
در چوکات شوراهای سه گانه، شورای زیربناهای انکشافی، از وزارت خانه های شهر سازی، انرژی و آب، فواید عامه، انکشاف دهات، معادن و مالیه تشکیل خواهد شد.
شورای انکشافی سرمایه انسانی  نیز از وزارت های صحت عامه، معارف، تحصیلات عالی، کار امور اجتماعی، امور زنان، اقتصاد و مالیه و اداره احصائیه، ساخته خواهد شد.
شورای اتصال و همکاری های اقتصادی منطقوی از وزارت های امور خارجه، فواید عامه، اقتصاد، ترانسپورت، مخابرات، مالیه و هوانوردی ملکی و نیز ادارات خط آهن و جاده ها  بوجود خواهد آمد.
رئیس جمهور غنی با اشاره به نکات مهم زیربنایی گفت که افغانستان بخاطر تحول در زیربناها ضرورت به قرضه های طویل المدت و ارزان دارد، اما افغانستان قبل گرفتن قرضه ها، در بخش مصرف مؤثر منابع باید در ایجاد میکانیزم ها و سیستم های معیاری توجه نماید.
رئیس جمهور کشور ایجاد ظرفیت های دولتی را در بخش زیربناها شرط اساسی عنوان نموده گفت که باید مشخص نماییم که بر اساس مصرفی بودن و تولیدی بودن زیربناها، کدام بخش زیربنا چه اندازه میتواند برای ما عاید اقتصادی داشته باشد و در کدام بخش زیر بناها باید اولویت داده شود.
رئیس جمهور برای احیأ زیربناها، مدیرت آب و برق را شرط  اساسی عنوان کرد  و گفت که افغانستان باید در بخش ساختن بند ها مطالعات خود را هر چه زود تر تکمیل نماید و برای ساختن بندهای کوچک و متوسط، معیار های مشخص را  وضع نموده و در این زمینه تخصص لازم را فراهم نماید.
رئیس جمهور کشور با اشاره در بخش مواصلات و  میدان های هوایی، راهای بزرگ، خط آهن، فایبر نوری، پایپ لاین گاز و سیستم  کانالیزسیون  گفت که میدان های هوایی افغانستان پیشرفت های لازم و خوبی داشته، اما این ستراتیژی را که چگونه میدان های هوایی را به سرمایه ملی و مجرای صادرات مبدل نماید، ندارد. او اضافه نمود که  در خصوص راهای بزرگ به مطالعات جدی نیاز است تا عمر راهای بزرگ وهزینه آن در زمینه حفظ و مراقبت سنجش گردد.
رئیس جمهور محمد اشرف غنی ساخت مراکز مجهز حفظ و مراقبت را در مسیر های شصت  الی  نود کیلو متر حتمی دانست و اضافه کرد که وسایل و وسایط  این مراکز در فرصت های مناسب برای احیا و انکشاف دهات و خدمات مردمی قابل استفاده خواهد بود.
رئیس جمهور غنی ساخت خط آهن حلقوی را ضروری خوانده گفت که اداره اراضی باید استملاک زمین ها را درست بعداز تکمیل نمودن پلان زیربناها و نقشه ها، آغاز نماید.
رئیس جمهور کشور در بخش زیربنا ها و شراکت با سکتور خصوصی تاکید نمود که  در این راستا ایجاد سیستم  قرضه ها، که اسناد ملکیت ها و جواز شرکت ها را منحیث ضمانت قبول کرده بتواند، ضروری است و به برای پیشرفت متوازن در سطح کشور و ترانزیتی شدن ۲۰ ولایت سرحدی، تأکید کرد.
رئیس جمهور غنی تهیهء نمودن پلان زیربناها، تعین اولویت در زیربناها،  سنجش مصارف مالی، دیزاین زیربناها و نظارت و تطبیق را در ایجاد ظرفیت های دولتی، مهم دانست.
در این جلسه که در ارگ انجام شد، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، انجنیر محمود بلیغ وزیر فواید عامه، نصیر احمد درانی وزیر احیأ و انکشاف دهات، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، سید سعادت نادری وزیر شهر سازی و دکتور سید حمید الله معین مالی و اداری  وزارت معارف حضور داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا