سیاستاخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

میتا با بسته کردن صفحات فیسبوک رسانه های رسمی در افغانستان٬ اصل آزادی بیان را نا دیده گرفت

تبصره:
کابل، اول اسد، باختر
اقدام شرکت میتا مبنی بر بسته کردن صفحات فیسبوک آژانس باختر و تلویزیون ملی٬ نشان می دهد که این شرکت وابسته است و از آزادی بیان تعریف قابل قبول ندارد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ شرکت میتا که اداره فیسبوک و بعضی از رسانه های دیگر اجتماعی را در اختیار دارد در یک اقدام که می تواند قوانین داخلی این شرکت را نیز نقص کند تصمیم به بسته کردن صفحات اجتماعی تلویزیون ملی و آژانس خبری باختر گرفت.
با آن که این شرکت هیچ دلیل قابل توجیه برای این کار خود ندارد٬ تاکید دارد که این کار را به دلیل تبلیغات این رسانه ها به نفع«طالبان» انجام داده است.
در حالی که در اصول فعالیت این شرکت بیطرفی یک اصل است٬ دیدگاه و نظر مشترکین را محترم میشمارد در اصول این شرکت بیشتر متعهد به فعالیت تجاری است و علاقه به ملاحظات سیاسی و شخصی کاربران خود ندارد.
مگر اقدام اخیر میتا و موضع گیری آن در برابر رسانه های رسمی در افغانستان این مسئله را وضاحت می بخشد که میتا وابسته است و از سوی مراجع مشخص دستور میگیرد .
در شرایط کنونی٬ رسانه ها در افغانستان به حمایت معقول نیاز دارند٬ باید میتا فعالیت رسانه در افغانستان بخصوص رسانه های رسمی را با حوصله مندی دنبال میکرد٬ رسانه های رسمی در افغانستان بازتاب دهنده واقعیت ها در افغانستان اند٬ نشرات متوازن دارند و بیشتر بر رفع مشکلات مردم تمرکز دارند٬ برای تحکیم وحدت ملی در کشور شان کار میکنند٬ خوبی ها و در کنارآن نارسایی ها و خلاها را به مردم بیان میدارند.
میتا که داد از فعالیت آزاد در دنیای مجازی میزند مگر با بسته کردن صفحات فیسبوک رسانه های رسمی در افغانستان٬ عملا به مردم افغانستان پشت کرد٬ تعهد خود را زیر سوال برد٬ برخلاف وابسته بودن خود را به رخ مرد ما کشید و ثابت کرد که در خدمت گذاری به شبکه های که وابسته به آن است حاضر میشود برخلاف تمام اصول، موازین و اخلاق آزادی بیان عمل کند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در حساب توییتر خود در خصوص تصمیم اخیر میتا گفته است «حال دانستیم که تعریف غرب از آزادی بیان چیست؟ مسدود کردن صفحه فیسبوک رادیو تلویزیون ملی افغانستان و صفحه آژانس خبری باختر نشان‌گر بی‌ظرفیتی و درک نادرست آنان می‌باشد. از شعارهای آزادی بیان تنها در مقابل دیگر ملت‌ها کار گرفته می‌شود»
این اقدام شرکت میتا بدون شک نوعی وارد کردن فشار امریکا بر امارت اسلامی است تا امارت اسلامی در عرصه های متعدد در تنگنا قرار گیرد و امتیاز دهد.
آنچه می تواند مورد بحث باشد این است که٬ رسانه های رسمی در افغانستان همچنان متعهد به کار رسالتمندانه در امر اطلاع رسانی به مردم شان اند٬ آنان با کار خلاق و متوازن در کنار مردم شان باقی مانده ارزش های ملی را در کشور شان ترویج خواهند کرد و این کار را دور از فشار و سفارشات بیگانگان انجام خواهند داد.
مردم افغانستان متهم میکنند که شبکه های چون فیسبوک٬ وابسته و در خدمت حلقه خاص اند و به دستور همین حلقه ها عامل فشار بر دیگران میشوند٬ اگر چنین نیست٬ میتا بر تصمیم خود تجدید نظر کند و نگذارد که میلیون ها نفر در داخل و بیرون از مرز های افغانستان از حوادث و رویداد های جاری در کشور که از سوی رسانه های رسمی بازتاب میابد محروم شوند و به این ترتیب حق میلیون دنبال کننده رسانه های افغانی ها تلف شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا