امنیت

نشست کمیته اصلاح مراکز سلب آزادی برگزار شد

کابل/12/عقرب/باختر
جلسۀ کمیتۀ اصلاح مراکز سلب آزادی با حضور نمایندگان ذیصلاح ادارات مربوط به ریاست پوهاند قاضی در مقر کمیسیون مستقل نظارت برتطبیق قانون اساسی برگزار شد.
به اساس معلومات آمریت اطلاعات و ارتباط عامه کمیسیون مستقل نظارت برتطبیق قانون اساسی به آژانس باختر، در آغاز این نشست، گزارشی از سفرهای هیئت ‌ کمیتۀ یادشده به ولایت‌های شمال و شمال‌شرق کشور، شامل ولایات بلخ، جوزجان، سمنگان، بغلان، کندز، تخار و بدخشان ارایه شد که در آن نمایندگان باصلاحیت نهادهای اجرایی و عدلی و قضایی، به شمول رییس و اعضای کمیسیون مستقل نظارت برتطبیق قانون اساسی شرکت داشتند. در این سفر نظارتی از مراکز سلب آزادی ولایات یادشده بازدید به عمل آمده و ضمن دیدار با نمایندگان زندانیان و مسوولان محلی دولت، مشکلات موجود در زندان‌ها و مدیریت محابس را استماع کرده و پیشنهادات آنان را جهت دریافت راه‌حل برای اصلاح محابس، جهت ارائه به مقام محترم ریاست دولت ضمیمۀ گزارش سایر ولایات شود.
پوهاند قاضی حین بیان نتایج سفر به ولایت‌های شمالی اظهار داشت، زندانیان ولایت بلخ از مدیریت محبس رضایت داشتند، اما مشکل اصلی، نبود جای مناسب برای محبوسین بود.
هم‌چنین در ولایت بغلان حین نظارت و شنیدن شکایات محبوسین، ثابت شد که یکی از زندانیان مدت محکومیتش را سپری کرده و هنوزهم در زندان به سر می‌برد که پس از مشاهدۀ اسناد و دوسیۀ شخص متذکره، توسط کمیتۀ اصلاح محابس از زندان رها شد. به همین منوال با تطبیق فرمان تخفیف به مناسبت عیدقربان، 12 زندانی در بدخشان، 36 تن از محبس تخار، 17 نفر از محبس جوزجان رها شد‌ه‌اند که از جمله 12 نفر رهاشده در تخار و یک تن در بدخشان، زن بوده‌اند.
از دیگر مشکلات در محابس ولایات شمالی، آب‌آشامیدنی کافی، جای مناسب بودوباش، فعال‌نبودن برنامه‌های آموزشی، و خدمات صحی کافی یاد شد که فیصله به عمل آمد تا پیش از ارائۀ گزارش نهایی، برای رسیدگی فوری بخشی از مشکلات، اسناد جمع‌آوری‌شده باید به نهادهای ذیربط فرستاده شود.
هم‌چنین در این نشست فیصله به عمل آمد تا جهت بررسی مشکلات زندانیان از نزدیک، همانگونه که در فرمان ریاست‌جمهوری نیز تسجیل یافته، از زندان‌های سایر ولایات که تاکنون از آنها نظارت نشده، هیئت‌های باصلاحیت شامل اعضای کمیتۀ اصلاح محابس به آن ولایات سفر کنند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا