اقتصاد

نخستین نشست آمادگی برای ششمین کنفرانس رکا برگزار شد

کابل۲۳ جوزا باختر
نخستین نشست میز مدور به منظور همآهنگی و آمادگی برای ششمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه یی برای افغانستان (رکا) در مورد پروژه های خط آهن و سرک، به  ریاست مشترک عتیق الله عاطفمل معین اداری وزارت امور خارجه و نور گل منگل معین وزارت فواید عامه، امروز، در وزارت امور خارجه، تدویر یافت.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس باختر،
در این نشست که به اشتراک معینان و رؤسای وزارت های امور خارجه، فواید عامه، ترانسپورت، ، تجارت و صنایع، مالیه، شهر سازی و اداره خط آهن  افغانستان برگزار شد، ابتداء معین اداری وزارت امور خارجه در مورد اهمیت رکا که یک پروسه مهم همکاری های اقتصادی منطقه یی به رهبری، محوریت و مالکیت افغانستان می باشد، صحبت نموده، گفت: "طوری که مطلع هستید، قرار است ششمین کنفرانس رکا به تاریخ های ۱۲ و ۱۳ سنبله ۱۳۹۴ به اشتراک حدود ۷۰ کشور و سازمان بین المللی و منطقه یی در کابل برگزار گردد. جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان توجه زیادی به همکاری های اقتصادی در سطح منطقه دارد. مشکلات در تطبیق پروژه های خطوط آهن و سرک ها در چارچوب رکا باییست به صورت شفاف، واضح و جدی مطرح و با تمویل کنندگان خارجی نیز مورد بحث قرار گیرند و نیز تفاهمنامه های قبلی باید پیگیری شوند. آقای عاطفمل خواهان همکاری نزدیک وزارت ها و ادارات ذیدخل در ارائه معلومات دقیق از پیشرفت ها و موانع پروژه های متذکره غرض تهیه گزارش و سائر اسناد برای رکای ۶ گردید.
متعاقباً نورگل منگل معین وزارت فواید عامه در مورد پیشرفت ها و مشکلات پروژه های خطوط آهن و سرک های افغانستان معلومات مفصل ارائه نموده، گفت که افغانستان بدون توسعه خطوط آهن و سرک نمی تواند با کشورهای همسایه وصل شده و از موقعیت ترانزیتی اش نفع ببرد. باید فرصت ها را از دست ندهیم، در غیر آن با تحقق مسیرهای کشورهای همسایه، از اهمیت مسیرهای افغانستان کاسته خواهد شد.
در ادامه، جارالله منصوری معین وزارت ترانسپورت نیز خواهان جبران محاط به خشکه بودن افغانستان و خروج از انزوای ترانسپورتی شده، علاوه نمود که اگر ما این پروژه های خطوط آهن و سرک را جدی نگیریم، مارکیت بین المللی منتظر ما شده نمی تواند. متاسفانه تا هنوز نتوانسته ایم سیستم حمل و نقل بین المللی جاده یی را عملی سازیم. یکی از پرسش های رکای ۶ در همین مورد خواهد بود.
سپس، وحید الله ویسی رئیس همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد نحوه جمعآوری معلومات در مورد پیشرفت ها وچالش های پروژه های رکای پنج معلومات ارائه نموده و خواستار طرح پروژه های جدید نیز برای رکای ۶ گردید.
شایان ذکر است که کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه یی افغانستان (رکا) در سال ۲۰۰۵ آغاز گردیده و هر دو سال بعد بالترتیب در شهر های دهلی جدید، اسلام آباد، استانبول و دوشنبه برگزار شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا