جامعه

برنامه جلوگیری از ازدواج های اجباری وزیر سن به بحث گذاشته شد

کابل باختر 29 حمل
وزارت های امور زنان واطلاعات وفرهنگ امروز برنامه ای به منظور جلوگیری از ازدواج های زیرسن را به همکاری سفارت کانادا و صندوق جمعیت ملل متحد درکابل ترتیب کرده است به بحث گذاشت.
هدف اساسی این برنامه را جلوگیری از ازدواج های زیرسن و اجباری تشکیل میدهد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، رولا غنی بانوی اول کشور در محفلی که به همین مناسبت برگزار شد صحبت کرد و گفت که ازدواج های اجباری وزیرسن یک پدیده غم انگیز است که پیامدهای ناگوار در جامعه دارد.
او افزود که حکومت وحدت ملی تلاش می کند  تا از ازدواج های زیر سن واجباری جلوگیری کند.
حبیبه وهاج مشاور امور زنان  وجوانان معاونیت دوم ریاست جمهوری ازدواج های زیرسن را خشونت تعریف کرد و افزود که این ازدواج ها نه تنها  اطفال را از مهر خانوادگی دور میسازد بلکه از تحصیل واجتماع نیز آنان را دور می سازد .
وی گفت که تطبیق این برنامه  می تواند آمار ازدواج های زیر سن را کاهش دهد.
کنست نیوفلیدس سفیر کانادا مقیم کابل ازدواج های زیرسن را مشکل جهانی دانست وبیان داشت که یکی از عوامل این مشکل را فقر تشکیل میدهد.
سفیر کانادا گفت که حکومت کانادا به خاطر جلوگیری از ازدواج های اجباری وزیر سن با حکومت افغانستان همکار می باشد.
رئیس صندوق سازمان جمعیت ملل متحد بیان داشت آمار وارقام که از میان زنان مزدوج بین سن 20 الی 24بدست آمده نشان میدهد که هفده درصد آنان تا سن پانزده سالگی ازدواج  کرده اند وی تعهد این صندوق را به خاطر تطبیق این برنامه ابراز داشت.
داکتر کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ ، این برنامه را برای جلوگیری ازدواج های اجباری مفید دانست واز علمای دینی ، متنفذین  قومی ، اهل رسانه و فعالان جامعه مدنی خواست که درامر مبارزه با این پدیده همکاری کنند تا اطفال از حقوق شان محروم نشوند.
داکتر سادات بیان داشت که رسم ورواج های ناپسند و حاکم در جامعه اسباب ازدواج های زیرسن است که باید از بین برده شوند.
وی گفت که معینیت امور جوانان در راستای آگاهی دهی به خاطر  مبارزه با این پدیده متعهد است.
داکتر سادات همچنان افزود که در تمام ولایت های افغانستان کمیته های  رضا کار از میان جوانان  ساخته شده است واین کمیته  ها جوانان رادر راستای مختلف همکاری می کند.
نماینده وزارت امور زنان تطبیق این برنامه را از اولویت های آن وزارت دانست وگفت که سطح پائین آگاهی خانواده ها باعث ازدواج های زیر سن می شود .
او از همه اقشار جامعه خواست تا دراین راستا با نهاد های مربوط همکار باشد آگاهی  دهی خانواده ها را از طریق منابر و آگاهی دهی اطفال را در مکاتب شیوه یی مناسب برای مبارزه با این پدیده دانست.
دراخیر این محفل اشتراک کنند گان به بحث های گروهی به منظور تطبیق هر چه بیشتر این برنامه  پرداختند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا