فرهنگ

وزارت اطلاعات و فرهنگ چهار هدف ستراتیژیک را برای بهبود وضعیت زندگی زنان دنبال میکند

کابل باختر/ 11/ اسد
وزارت اطلاعات وفرهنگ غرض تطبیق قطعنامه (1325) شورای امنیت سازمان ملل که برنقش زنان در آوردن صلح و تامین امنیت تاکید دارد ، چهار هدف استراتیژیک را مشخص ساخته است.
به گزارش آژانس باختر ، وزارت اطلاعات وفرهنگ به منظور تطبیق قطعنامه (1325) شورای امنیت سازمان ملل یک برنامه آموزشی را برای آمرین این وزارت روی دست گرفته است.
وزارت اطلاعات وفرهنگ بخاطر تطبیق قطعنامه (1325) شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه آموزشی را به کارمندان آن وزارت دایر کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد درسال 2000به اتفاق آرا قطعنامه (1325) را به تصویب رسانیده است این قطعنامه اولین سند بین المللی است که نقش زنان را درآوردن صلح و تامین امنیت به رسمیت شناخت.
تصویب قطعنامه نقش زنان را درتصمیم گیریهای صلح و امنیت و خاتمه دادن به خشونت جنسی وابسته به منازعه به رسمیت شناخت و برمشارکت،محافظت وجلوگیری از خشونت رفاه و بهبود زندگی زنان تاکید دارد.
این قطعنامه بالای همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد لازم الاجرا بوده ودولت های عضو مکلفیت دارندتا جهت تطبیق آن برنامه عملی شان را تهیه و تدوین نمایند که تاحال 67 کشور دارای پلان عملی ملی میباشند.
حکومت افغانستان درسرطان سال 1394 دراین خصوص یک برنامه ملی را روی دست گرفت که در آن وظایف راهبردی هرنهاد مشخص گردیده است که وزارت اطلاعات وفرهنگ هم باید مطابق مسوولیت که درقبال این قطعنامه دارد عملی کند.
عبدالمقیم افغان رییس پالیسی و پلان وزارت اطلاعات وفرهنگ هنگام آغاز کار برنامه آموزشی درخصوص این قطعنامه برهماهنگی ادارات مربوط غرض ایجاد یک راهکار مناسب تاکید کرد.
حسیب شریفی کارشناس توسعه پالیسی ها و نماینده ارتباطی وزارت اطلاعات و فرهنگ در خصوص قطعنامه 1325 شورای امنیت گفت که برنامه ملی حکومت افغانستان درمورد این قطعنامه در9 سرطان 1394 رونمایی گردید که وزارت اطلاعات وفرهنگ نظربه مسوولیت که درقبال این قطعنامه دارد 4 هدف استراتیژی مشارکت ، محافظت ، پیشگیری ورفاه و بهبود را در اولویت قرار داده که شامل 39 شاخص میشود که در 6 شاخص آن منحیث تطبیق کننده اصلی و درسه شاخص منحیث ناظر و همکار است .
که در شاخص های افزایش مشارکت موثر زنان درسطوح تصمیم گیری و اجرایی خدمات ملکی ، امنیت ، صلح و ادغام مجدد تطبیق کننده و درشاخص های مشارکت فعال زنان در انتخابات ملی وولایتی، محافظت زنان ازهمه انواع خشونت است .
او گفت تاکنون فعالیت های وزارت اطلاعات وفرهنگ اندک و درمحدوده وزارت بوده درحالیکه باید مطابق تعهدات که دارد فعالیت های وسیع را در سراسر کشور راه اندازی کرده و گزارشدهی صورت میگرفت .
ختم/ فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا