امنیت

• افغانستان برای تطبیق برنامه های ماین روبی سالانه به شصت ملیون دالر نیاز دارد

• درافغانستان درهرماه حدود صد نفر از اثر انفجار ماین ومواد متفلق ناشده  جان میدهد
کابل باختر 18 عقرب
افغانستان به منظور پاک سازی ماین های تعبیه شده درکشور سالانه به شصت ملیون دالر نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، ویس احمد برمک  وزیر دولت درامور مبارزه با حوادث که امروز در ورکشاپ  منطقه ای مبارزه با ماین  های تعبیه شده درکابل سخن میگفت، اظهار داشت: برای پاک سازی کامل  افغانستان ازوجود مهمات منجفر ناشده وماین های تعبیه شده  سالانه پنجاه تا شصت ملیون دالر نیاز دارد.
به گفته  برمک، اتمام برنامه ماین روبی  درافغانستان تا سال 2023 یک هدف تعیین شده  برای افغانستان  است مگر تحقق این برنامه به پول نیاز دارد تا حال هشتاد  در صد اراضی از وجود ماین ها پاک سازی شده است و صرف بیست  درصد  ماین ها درساحات مختلف باقی مانده است.
برمک افزود، به اساس  ارقام  باید افغانستان  تا سال 2013 به هدف خود که ماین روبی کل کشور بود می رسید، اما بنا بر مشکلات ما به هدف تعیین شده نایل نگردیدیم .
او هدف از راه اندازی  این ورکشاپ را که درآن متخصصان ماین روبی  کشورهای  جمهوری آزربایجان ، تاجکستان، ایران وافغانستان  شرکت دارند  تبادل تجارب و همکاری میان این کشورها درعرضه پاکسازی ماین خواند، اوگفت بخاطر  پاکسازی  ماین ها نیاز به جلب کمک ها داریم .
انجنیرمحمدشفیق یوسفی ریئس انسجام وتطهیرماین ومهمات منفجر ناشده  میگوید: از سال 1989 برنامه  ماین پاکی درافغانستان شروع شد که تا حال چهار هزار ساحه که پنجصد میلیون متر مربع می شود از وجود ماین پاک سازی شده است .
اوگفت، بصورت مجموعی ماهانه صد فرد ملکی از اثر انفجار ماین های تعبیه شده ومهمات منفجر ناشده جان  های شان را از دست میدهند .
یوسفی افزود، اکثریت ماین ها در مناطق مرکزی وساحات جنگ وجود دارد .
باید گفت که افغانستان درسی سال جنگ به وسیع ترین کشتزار ماین تبدیل گردیده واین کشوردر زمره آن کشورهای جهان قراردارد که بیشترین ماین های مدفون شده را درخود جا داده اند وبرنامه ملی ماین پاکی درکشور به دلایل ادامه جنگ وکمبود بودجه چندان سرعت نداشته است. ضمنأ  مخالفان مسلح استفاده از ماین ومواد انفجاری را جز تکتیک های اصلی  شان درجنگ  میدانند ومنظمأ از آن استفاده میکنند درحالیکه  دولت افغانستان با پیوستن با پیمان اوتاوا که تولید، تورید واستفاده  هرنوع ماین ومواد انفجاری را منع اعلام میکند  عملا استفاده از ماین را درجنگ ها متوقف ساخته است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا