گزارش ها

مردم: تعلیق در تبادل زندانیان نشان می دهد که زیر کاسه نیم کاسه است // کارشناسان: پاکستان با این موضوع توافق ندارد

کابل/ 27 عقرب/ باختر
از تعلیق در تبادل استادان پوهنتون امریکایی در افغانستان با سه عضو برجسته گروه حقانی حدس و گمان هایی به میان آمده است که این استادان را کشته اند، اما شماری از کارشناسان و مردم می گویند، پاکستان با این موضوع مخالفت کرده است، یعنی در زیر کاسه نیم کاسه است.
به هرحال، در تعلیق رهایی و روند تبادله سه عضو مهم شبکه حقانی با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان، امریکا و طالبان هرکدام دیدگاه های متفاوت دارند، حکومت افغانستان رعایت نکردن شرایط از سوی طالبان را علت معطل شدن روند تبادل عنوان کرده است، گروه طالبان طرف امریکایی را مسبب ناکامی این روند می داند، مگر سفیر امریکا در کابل، روز گذشته در تویترش نوشته است که رهایی انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید، اعضای برجستۀ شبکۀ حقانی، درپی حمله‌ها در کابل و لوگر تعلیق شده ‌است.
در همین حال میررحمان رحمانی رییس ولسی جرگه در نشست عمومی روزشنبه مجلس گفت: برهم خوردن تبادله سه عضو برجسته شبکه حقانی با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان نشان می‌دهد که گروه طالبان در مورد آزادی زندانیان، خود صلاحیت ندارد و احتمالاً دو استاد را نیز کشته باشند.
همچنان برخی از رسانه ها به نقل از منابع دست داشته خود، گفته ‌اند که مراجع امریکایی مدعی شده اند یکی از استادان پوهنتون امریکایی افغانستان که نزد طالبان گروگان اند،‌ از اثر مریضی درگذشته است. به نظر می‌رسد که مذاکره ‌کنند‌گان طالب یا از موضوع مرگ احتمالی این گروگان اطلاع نداشتند یا به عمد معلومات دقیق به دیپلماتان امریکایی نداده بودند. پیش از این گزارش‌هایی در باره بیماری یکی از استادان پوهنتون امریکایی افغانستان که در اسارت طالبان است، نیز نشر شده بود.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری حدود شش روز پیش در یک نشست خبری در کابل گفت که انس حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی و دو عضو ارشد گروه طالبان را به گونه مشروط از زندان بگرام آزاد می‌کند. رییس جمهوری دراین نشست خبری گفت: این تصمیم پس از مشورت با همکاران بین‌المللی حکومت افغانستان به ویژه ایالات متحده امریکا گرفته شده است.
عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان گفت: در مورد تبادله اعضای شبکه حقانی و دو استاد پوهنتون امریکایی در افغانستان، فکر می کنم مشکل تخنیکی و یا هم محل تبادله یک معضله است. در ضمن اینکه به کجا دو نفر را باید ببرند. چون تصور عمومی این است استادان پوهنتون امریکایی که در بند طالبان بودند، باید در پاکستان باشند. اما خود طالبان گفته اند این گروگانان در افغانستان هستند.
رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان گفت: "من فکر می کنم دولت پاکستان نخواسته است این گروگانان امریکایی از داخل پاکستان سر بدر کنند. اما این احتمال که این افراد فوت یا کشته شده باشند نیز موجود است و در صورتی که زنده باشند، روند تبادل دیر یا زود انجام خواهد شد."
سید مقدم امین، آگاه امور سیاسی در رابطه به معطل قرار گرفتن روند تبادل اعضای شبکه حقانی با استادان پوهنتون امریکایی که در بند طالبان اند گفت: یکی از عوامل تعلیق روند تبادل می تواند دربند بودن استادان امریکایی در خاک پاکستان باشد آنهم در بند استخبارات آن کشور.
وی اضافه کرد که احتمال دیگر این است که در رابطه به رهایی آنان تفاهم میان طالبان و پاکستان صورت نگرفته باشد و روی همین دلیل پاکستانیان اجازه ندادند که روند تبادل تحت شرایط تعیین شده صورت بگیرد.
این آگاه سیاسی می گوید که در نهایت این تبادل زمانی صورت خواهد گرفت که امریکاییان توافق استخبارات پاکستان را حاصل کنند، چون به علت وابستگی شدیدی که گروه طالبان به نظامیان پاکستان دارد، نمی شود که نقش پاکستان در این قضیه نادیده گرفته شود.
اما عبدالله فرهمند که در پوهنتون کابل درس می خواند به عنوان یک شهروند می گوید که مذاکرات نه دوره یی طالبان با امریکا با یک تویت متوقف می شود، روند تبادل زندانیان در توهم و گمان آمیخته می شود، این مسایل می رساند که در هردو روند افغانان آن طوری که مدعی اند نقش ندارند، او گفت: "بازی پیچیده در جریان است باید افغانان به خود آیند و در رابطه به سرنوشت خود و کشورشان فرصت ها را از دست ندهند."
به هر صورت رییس جمهوری توافق بر رهایی این سه عضو شبکه حقانی را شجاعت سیاسی برای صلح عنوان کرد و امریکا از این تصمیم استقبال کرد و شماری از احراب سیاسی و کارشناسان آن را گامی برای توافق پنداشتند.؟  ختم/ شمس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا