اخبارTOPگزارش ها

سرپرست وزارت دفاع امریکا: جنگ با القاعده  تمام نه شده است

کابل/  ۲۵ عقرب/ باختر

کرستوفرمیلر که تازه به عنوان سرپرست وزارت دفاع امریکا گماشته شده است گفته است که جنگ آن کشور در برابر القاعده تمام نه شده است .

  او در نخستین پیامش که دیشب نشر شد گفته است که جنگ با گروه تروریستی القاعده پایان نیافته است. میلر تاکید داشته است که ما برای آینده آمادگی می‌گیریم تا جنگی را پایان بخشیم که القاعده آن را  در سال ۲۰۰۱ به مرزهای ما آورده است.

با آن که این مقام برجسته امریکایی در این پیام خود٬ از افغانستان٬ و یاهم گروه طالبان که در گذشته متهم به همکاری با القاعده بوده است نام نه گرفته است مگر تاکید داشته است ‹ما به شکست دادن القاعده و همکاران‌اش نزدیک شده ایم،‌ اما باید از اشتباهات گذشتهٔ خویش مبنی بر نه دیدن پایان جنگ جلوگیری کنیم.

میلر گفته است این ‹جنگ طولانی و قربانی‌های ما بزرگ بوده است٬اکنون مرحلهٔ مهم فرا رسیده است که در آن ایالات متحدۀ امریکا تلاش‌هایش را از رهبری به نقش حمایوی تغییر می‌دهد٬ما مردم جنگ دایمی نیستیم و تمامی جنگ‌ها باید خاتمه یابند.›

با آنهم، سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته است که به چالش‌ها پاسخ داده شده است، پایان دادن به جنگ‌ها به مشارکت و از خودگذری نیاز دارد که امریکا در تحقق بخشیدن آن از هیچ چیزی دریغ نه کرده است.

او گفته است که اکنون زمان آن فرارسیده است که نیروهای امریکایی به خاک شان برگردند.

شماری از آگاهان و کارشناسان نظامی می گویند که پیام کرستوفرمیلر گنگ و مجهول است او نه خواسته است که نیات امریکا را برای آینده بیان کند٬ در حالی که ترامپ رییس جمهوری امریکا می کوشد و قبل از ترک کردن قصرسفید نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند  و به این خاطر٬ تغییراتی را در وزارت دفاع امریکا به میان آورده است .

مگر سرپرست وزارت دفاع امریکا در پیامش حرف های دیگری دارد او بر ادامه جنگ در برابر القاعده تاکید دارد و گفته است ما برای جنگ های بیشتر با این گروه آمادگی می گیریم.

با آن که کرستوفرمیلر در جنگ در برابر القاعده از طالبان نام نه گرفته است مگر سازمان ملل متحد حدود یک ونیم ماه  پیش بار دیگر اعلام داشته بود که طالبان همچنان با القاعده در رابطه اند.

در تازه ترین گزارش سازمان ملل که از سوی ناظران این سازمان به شورای امنیت ارائه شده است  گفته شده است که گروه طالبان  در افغانستان همچنان رابطه تنگاتنگی با گروه تروریستی القاعده دارد؛ رابطه‌ یی که مبتنی بر “دوستی، تاریخ یک نبرد مشترک، دلبستگی‌های ایدیولوژیک و نیز ازدواج میان اعضای خانواده دو گروه استوار است.

ناظران مستقل به شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده امریکا به صورت مرتب با القاعده مشورت کرده است و تضمین کرده‌ است که برای مناسبات تاریخی به آنان احترام قایل است.

بر اساس این گزارش سازمان ملل متحد، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ جنگجوی القاعده همچنان در افغانستان هستند.

تنها گزارش سازمان ملل متحد نیست که ثابت می کند طالبان با القاعده رابطه دارند٬ بارها پنتاگون و سازمان های استخباراتی امریکا٬ سنا و مجلس نمایندگان آن کشور وهمچنان کشور های دیگر غربی جمع سازمان ناتو از ادامه رابطه میان طالبان و القاعده سخن گفته اند.

حرف دیگر این که: القاعده حضور مستقیم در جنگ افغانستان دارد٬ جنگجویان القاعده در کنار طالبان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در جنگ اند تنها در طول سال جاری سه عضو مهم القاعده در افغانستان کشته شده اند.

عاصم عمر عرب تبار٬ مسوول شاخه خراسان داعش که در جریان سال جاری در ولسوالی موسی قلعه هلمند کشته شد٬ ابو حسن المصری ٬ فرد شماره دو شاخه خراسان القاعده که چندی پیش در غزنی کشته شد و محمد حنیف مشهور به عبدالله شهروند پاکستان یکی از اعضای مهم القاعده که در همین نزدیکی ها در بکواه فراه کشته شد مهمترین اعضای القاعده اند که درکنار طالبان بودند  و این گروه را در سرباز گیری از میان شهروندان خارجی و پولشویی کمک می کردند.

این ها نمایانگر آن است که القاعده و طالبان همچنان در کنار هم بوه اند  و درحدود بیست سال که امریکا به نام هراس افگنی مصروف جنگ در افغانستان بوده است اهداف دیگری را دنبال کرده است و جنگ در برابر هراس افگنی یک شعار بوده است وافغانان  که در دو طرف کشته اند٬ قربانی  بازی های شده اند که بر آنان و کشور شان تحمیل شده است.

پس امریکا مسوولیت هایی که دربرابر مردم افغانستان داشته ادا نه کرده است٬ همان گونه که مقام های امریکایی گفته اند٬ جنگ با القاعده مربوط به خود آنان است٬ مگر بهتر است که آنان این جنگ را از سرحدات افغانستان بیرون کشند و افغانان را به حال خود شان بگذارند٬ افغانان در هر وضعیت که باشند زبان فهم و درک متقابل دارند وبدون مداخله خارجی ها خوبتر می توانند به مشکل خود برسند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا