امنیت

ملل متحد نگران ازدیاد تلفات ملکی است // کمیسیون حقوق بشر برتقویت فرهنگ پاسخ دهی تاکید دارد

کابل باختر/ 21/ جوزا
درحالیکه سازمان ملل متحد از افزایش تلفات در افغانستان امروز نگرانی میکند، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت میخواهد تا فرهنگ پاسخ دهی در کشور، تقویت گردد.
به گزارش آژانس باختر ، اخیراً معاون نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان اعلام داشت که تلفات ملکی درافغانستان در جریان چهار ماه اول سالجاری عیسوی پنجاه فیصد بیشتر از تلفات است که درچهارماه اول سال 2014 میلادی اتفاق افتاده و درهمین سال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گروگان گیری ، حمله بر کارمندان دولت و موسسات خیریه ودرگیری ها دربرخی مناطق را از عمده ترین عوامل افزایش تلفات غیر نظامیان درکشور میدانند .
رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون گفته است افزایش تلفات غیر نظامیان برای آنان نگران کننده است  و تائید میکند که از آغاز جنگ تاکنون و بخصوص درسال های اخیر تلفات افرادملکی درافغانستان یک فاجعه ملکی بوده است.
این درحالیست که براساس یک مطالعه جدید پوهنتون براون ، جنگ ها در افغانستان ازسال 2001 میلادی بدینسو حدود یکصدهزار نفر کشته و به همین تعداد زخمی بجا گذاشته است.
مسوولیت بیشتر کشتار غیر نظامیان به طالبان ارتباط داده میشود.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان میگوید که حکومت افغانستان به منظور جلوگیری از ازدیاد تلفات ملکی درکشور فرهنگ پاسخ دهی را تقویت کند و یک میکانیزم سالم سیاسی را در پیش گیرد.
به باور آگاهان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، هدف از تقویت پاسخ فرهنگی پاسخ دهی تامین عدالت وحمایت از داد خواهی آنان است که درمنازعات جنگی و حادثات تروریستی آسیب می بینند مگر عاملان چنین فجایع کمتر محاکمه میشوند و حتا برائت هم میگیرند.
مدافعان حقوق بشر از دولت افغانستان میخواهند تا با اصلاح نظام قضایی ظرفیت سازی درنهادهای امنیتی و دفاعی نه تنها برای محاکمه افراد جنایتکار بیشتر تلاش شود درکنار آن مسایل حقوقی به نهادهای امنیتی بیشتر و بهتر تفهیم گردد.
همچنان مدافعان حقوق بشر از طالبان ودستۀ دیگر مسلح که عامل اصلی بروز تلفات ملکی اند میخواهند تا درعملکرد شان چون شعار شان موزه های دینی را رعایت کنند و خون بیجا و ناحق نه ریزند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا