سیاست

امریکا: از بین بردن سلاح کیمیایی سوریه آغاز کسب اعتبار به رییس جمهور آنکشور است

واشنگتن/منابع خبری بین المللی/باختر/16میزان
جان کری،وزیرامور خارجه امریکا می گوید، بشارالاسد، رییس جمهور سوریه از طریق تسریع پروسه از بین بردن سلاح کیمیایی اش می تواند، برای خودش اعتبار کسب کند.
جان کری این مطلب را دیروزدر جزیره بالی اندونیزیا پس از اظهارات متخصصان اداره منع استفاده از سلاح کیمیایی در سوریه بیان کرد. این متخصصان گفتند، دمشق در این رابطه خیلی خوب همکاری می کند.
وزیرامور خارجه امریکا در ملاقات با سرگی لاورف، همتای روسی اش در حاشیه اجلاس اقتصادی آسیا پسیفک در اندونیزیا درمورد وضعیت سوریه گفتگو کرده تاکید نمود که بحران سوریه نمی تواند از راه نظامی حل شود.
آنان گفتند که ما همچنان توافق کردیم که این مساله راه حل نظامی ندارد. ما در این مورد هم نظر هستیم که گروه های تندرو در هر حالتی که باشند و به هر طرفی که ارتباط داشته باشند، در سوریه باید موقف قوی نداشته باشند. با در نظرداشت این موضوع ما تعهد می کنیم که به زود ترین فرصت ممکن پروسه مذاکرات در ژینو را به پیش ببریم.
همزمان با این امریکا می گوید، اگر ایران به شکل آشکارا از تشکیل یک حکومت انتقالی و از مواد کنفرانس سال 2012 میلادی ژینو در باره سوریه حمایت کند، از اشتراک تهران در کنفرانس دوم ژینو طرفداری می کند.
ایالات متحده امریکا ایران را متهم می کند که از حکومت سوریه حمایت سیاسی و نظامی می کند. تا کنون از اشتراک ایران در این کنفرانس دعوت به عمل نیآمده است.
احمد الجربا، ریس اوتلاف ملی اپوزیسیون سوریه  دیروز در شهر استانبول ترکیه در عکس العمل به اظهارات وزیر امور خارجه امریکا  به خبرنگاران گفت، هدف جان کری، هر چیزی که باشد این شده نمی تواند که با تسلیمی یک نوع از سلاح از یک مجرم حفاظت شود.
رییس ایتلاف ملی مخالفین حکومت سوریه گفت، به شرطی در کنفرانس دوم در باره سوریه اشتراک خواهد کرد که پیروزی این کنفرانس ضمانت شده و به رژیم سوریه فرصت داده نشود تا زمان بیشتر کسب کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا