سیاست

یونیما فصل تازهء از تلاش ها را برای نزدیکی افغانها به راه انداخته است

 

کابل باختر/29/ قوس

یونیما دفترنماینده گی سیاسی ملل متحد درافغانستان اخیراً اعلام داشته است که برای نزدیکی جناح های مختلف افغان تلاش میکند .

 داکتر نیلاب مبارز سخنگوی این دفتر اخیراً درشهر قندهار اعلام داشت که این تلاش ها درسطح ابتدایی بوده و هدف آن نزدیکی جناح های مختلف افغانی است .

خبرنگار آژانس باختر، دررابطه به تلاش های تازه دفتریونیما درکابل خواستار توضیحات بیشتر از خانم مبارز گردید . یونیما با ارسال اعلامیه به آژانس باختر نگاشته است .

هیئت ملل متحد برای افغانستان یونیما یک سلسله مشورت رابه منظور آمادگی برای گفتگو های همه شمول بین الافغانی دایر نموده ، این یک گفتگوی غیر رسمی و هدفشان این است که ملت افغان درچوکات غیر رسمی دیدگاه شان را برای آینده افغانستان ارایه کنند.

نمایندگان جامعه مدنی ، گروه های زنان ورهبران سیاسی و مذهبی دراین مشوره ها اشتراک میکند.

نقش یونیما دراین پروسه، درحد یک میزبان و تسهیل کننده گفتگو های بین الافغانی دارای نظریات و پیش منظر های سیاسی مختلف خلاصه میشود.

وابتکار دوردوم این مشوره ها درمطابقت بالایحه وظایف یونیما در رابطه به حمایت از روند صلح و مصالحه ملی به رهبریت و مالکیت افغانها میباشد.

با آنکه یوینما چگونگی شیوه تماس ها و برگذاری کدام اجلاس مشخص را ذکر نکرده است مگر دراین اواخر یان کوبیش نماينده ويژهءسر منشي ملل متحد براي افغانستان غرض تسریع روند این گونه گفتگو ها میان افغانها ،به پایتخت شماری از کشور هاي دور و نزدیک افغانستان سفر های داشته است .او درآخرین سفرش که هفته گذشته به عشق آباد مرکز ترکمنستان داشت دولت ترکمنستان اعلام کرد که از تلاش های سازمان ملل متحد دراین راستا حمایت میکند و حاضر است ازبرگزاری یک نشست بین الافغانی میزبانی نماید . شماری از آگاهان سیاسی به این باور اندکه شاید چنین نشست درآینده درعشق آباد برگزار شود.

 این آگاهان از ترکمنستان به عنوان کشوریاد میکندکه در دوران جنگ های تنظیمی وحاکمیت گروه طالبان در افغانستان به عنوان یک کشور نظاره کننده باقی ماند و تا اندازهء زیادی اعتماد طالبان را نسبت به خود حفظ کرد.

نظیف اله سالارزی معاون سخنگوی یونیما نیز گفته است يونيما از آن تلاش ها حمایت میکند که به رهبری افغانها انجام میشود و هدف از برگزاری نشست میان افغانها ، زمینه سازی برای گفتگو میان جناح های مختلف است .

 نهادهای مدنی ومنتقدان دولت و حکومت افغانستان از برگزاری چنین نشست که میتواند برای نزدیکی جناح های افغانستان زمینه ساز باشد استقبال کرده و آن برای تحکیم ثبات در افغانستان ضروری میدانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا