اخبارجامعه

کارزار جمع‌آوری امضاء برای بررسی چگونگی ترور «یما سیاوش» درهرات آغازشد

هرات/ ۲۳ جدی/ باختر

یک امضاء برای خون یما سیاوش؛ کارزاری است که به هدف بررسی و روشن شدن حقیقت دوسیه ترور «یما سیاوش» خانوادۀ موصوف به همکاری شماری از فعالان مدنی و رسانه‌ یی درسرتاسر کشور راه‌اندازی کرده است.

داد خواهان ، خواهان بررسی دوسیۀ تروریماسیاوش تیم تخنیکی بی‌طرف اند.

برگزارکنندگان این کارزار با جمع‌آوری امضای شهروندان، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهند که مطابق به اصول کنوانسیون جهانی حقوق بشر که دولت‌ها را مکلف به رعایت دسترسی شهروندان به عدالت می‌کند، دولت را وادار به پاسخگویی می کنند و توسط تیم تخنیکی بی‌طرف بین‌المللی جهت روشن شدن حقیقت دوسیه؛ شواهد و اسناد موجود بررسی و تحقیق شود.

وحید کامیار نمایندۀ رسانه‌های حوزۀ غرب افغانستان می‌گوید:حکومت تا حال اسناد و شواهد موجود را در اختیار کمیسیون حقیقت ‌یاب و رسانه‌ها شریک نکرده و پاسخگویی روشنی در زمینه تا حال نداشته است.

به گفته وی،  اکنون دادخواهی‌ها در زمینه به سطح بین‌الملل گسترش یافته است و این شکایت به شورای امنیت سازمان ملل درج شده است.

 کامیار می‌گوید، این کارزار در هماهنگی خانواده یما سیاوش امروز در هرات راه‌اندازی شده است و قرار است در تمامی ولایت های افغانستان از خبرنگاران، فعالان مدنی و شهروندان برای بررسی عادلانه و بی‌طرف این دوسیه امضاءهای مشابه جمع‌آوری شود.

این در حالیست که حکومت افغانستان پس از ترور یما سیاوش، وعده بررسی جدی و همه‌جانبه دوسیه به‌هدف شناسایی و مجازات عاملان آن را داده است.

یما سیاوش، خبرنگار مطرح ومشاور امور روابط عامۀ بانک مرکزی، بامداد روز شنبه هفدهم عقرب سال روان در شهر کابل در نتیجۀ انفجار ماین مقناطیسی با دوهمکارش جان باخت.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا