جامعه

باشند گان دره صوف پائین با مشکلات آب مواجه اند

ایبک / باختر/ 6/ اسد
باشند گان یکصدقریه درولسوالی دره صوف پائین ولایت سمنگان به مشکلات جدی کمبود آب آشامیدنی مواجه اند .
آنان میگویند، درقریه های مقصود ، زیرکی ، پیرکی ، بیانات و لبانی و دایکندی ولسوالی دره صوف پائین که قبلاً تحت تسلط طالبان قرار داشت حدود بیست هزار خانواده زندگی داشته و این قریه ها درمحلات کوهی و للمه واقع شده به همین دلیل باکمبود جدی آب مواجه اند.
ذکرالله سی و پنج ساله باشنده ساحه کته خاک دره صوف پائین گفت یگانه منبع آب آشامیدنی آنان آب برف و باران بوده که در فصل زمستان و بهار درذخیره گاه ها نگهداری شده و بعداً از آب هم خود شان و هم حیوانات شان استفاده میکنند.
به گفته وی، حتی در منطقه توغ سن این ولسوالی یک بازار به کمیت دوصد دکان موقعیت دارد و این بازار نیز بدون چاه آب ، و یاکانال بوده که اکثریت کسانیکه به منظور رفع مشکلات شان درشهر میایند حتی یکتعداد آنان توسط مرکب آب به خانه هایشان انتقال میدهند.
وی افرود، درسالروان میزان بارندگی برف و باران کمتر بود به همین دلیل آب درذخیره گاه های شان کمتر ذخیره شده وآنان به مشکلات جدی کمبود آب مواجه اند.
درهمین حال عبدالروف باشنده قریه مکی منطقه زیدوالی این ولسوالی گفت، در ده ها قریه که آنان زندگی دارند نیز چاه آب آشامیدنی چشمه دریا و کانال وجود نداشته اگر میزان کمبود آب به این شکل باشد مردم مجبور میشوند از قریه های شان کوچ دسته جمعی کنند.
این باشنده اضافه کرد همین اکنون درقریه های وای بری ، دمکی د لقک ، دایکندی و چندین قریه دیگر باشندگان آن ازطرف صبح که از خواب میخیزند به دلیل نبود آب دست و روی خود را نمی شویند .
این باشند گان محل که ساحه شان تازه از تسلط طالبان آزاد شده از مسوولان محلی سمنگان خواست درمحلات شان چاه های عمیق آب آشامیدنی را حفر نمایند و به مشکلات کمبود آب شان پایان دهند.

از سوی هم محمد هاشم زارع والی سمنگان که در مراسم پیوستن دوصد و شصت تن مخالفان مسلح دولت درمدرسه زیرکی این ولسوالی صحبت مینمود گفت، من امروز از قریه های که تازه از تسلط طالبان بیرون شده دیدن نموده و مشکلات باشندگان آن را بررسی نموده در رفع آن تلاش میکنم .
به گفته وی، قرار چشم دید خودم باشند گان دهها قریه دراین ولسوالی درنهایت فقر زندگی داشته و هیچ نوع آب آشامیدنی، سرک و سایر امکانات زندگی درست ندارند.
وی از مردم این محلات خواست مشکلات شان را توسط ورقه ها به مقام ولایت روان کنند و تا بعداً این مشکلات را با موسسات کمک کننده و مراجع مربوط درمیان گذاشته و به خاطر حل آن پروژه های انکشافی را تطبیق کنند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا