جهان

رکود بی پیشینهٔ اقتصاد امریکا؛ ۳۳ درصد در سه ماه

واشنگتن/ وی او ای/ ۱۰اسد/باختر
همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیرات اقتصادی آن به ویژه بیکاری گسترده سبب شده است که اقتصاد امریکا در سه ماه گذشته به گونۀ بی‌پیشینه رکود کند.
اقتصاد امریکا در ربع دوم (اپریل – جون) ۳۲.۹ درصد رکود کرد. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا تشبثات را تعطیل کرده است و سبب شده است که ده ها میلیون امریکایی وظایف شان‌را از دست بدهند.
سطح بیکاری به ۱۵ فیصد افزایش یافته است و افت تولیدات ناخالص داخلی در سه ماه اخیر، شدیدترین کساد مالی را از سال ۱۹۷۴ بدینسو سبب شده است.
بدترین رکود سه ماهه در سال ۱۹۵۸ بود که به ۱۰ فیصد می‌رسید.
رکود اقتصادی سه ماه گذشته چنان شدید بوده است که بیشتر تحلیلگران انتظار دارند اقتصاد در ربع سوم (جولای- سپتمبر) سیر سریع نزولی داشته باشد.
با اینحال، افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اکثر ایالت‌ها سبب شده است که بسیاری از تشبثات و کاروبارها مسدود بمانند و تشبثاتی که دوباره به فعالیت آغاز کرده بودند، مجبور به انسداد دوباره شده اند.
اقتصاددانان به این باور اند که تا همه گیری ویروس کرونا مهار نشود اقتصاد به گونهٔ کامل بهبود نمی‌یابد و بسیاری مشاغل از دست رفته هرگز برنخواهد گشت و رقم بلند بیکاری می‌تواند تا سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا