سیاست

امریکا و آیساف :تجهیزات خود را به پاکستان نمیدهیم

کابل باختر/8/ حمل
قوماندانان آیساف میگویند که آنها تجهیزات درحال خروج شان از افغانستان را به پاکستان نمیدهند.
به گزارش آژانس باختر ، آیساف روز گذشته با نشر خبرنامه یی اخبار مبنی برسپردن تجهیزات درحال خروج ناتو و امریکا از افغانستان به پاکستان را رد کرده است.
آیساف درحالی به نشر چنین خبر نامه مبادرت میورزد که اخیراً دو رسانه با اعتبار امریکایی خبردادند که گویا مقامات امریکایی و پاکستانی درحال مذاکره پیرامون سپردن بخش از تجهیزات امریکایی اند که قراراست از افغانستان بیرون ساخته شود . ارزش این تجهیزات تا هفت ملیارد دالر تخمین شده است .
نشراین اخبار واکنش مقامات افغان ، آگاهان امورامنیتی ، دو مجلس شورای ملی و مردم عوام را درپی داشت . مگر نشر خبرنامه اخیر آیساف موضع آن قوا را در این رابطه روشن ساخت . آیساف میگوید بخش امریکایی قوای آیساف چنین برنامه را روی دست ندارد و نه چنین کاری را انجام خواهد داد.
جنرال جوزف دانفورد قوماندان عمومی نیروهای بین المللی درافغانستان که خود یک جنرال چهار ستاره ارتش امریکاست تاکید کرده است که تعهد آنها دررابطه به مردم و قوای امنیتی افغانستان پابرجا و دوامدار است و از این جنرال نقل قول شده که تعهد امریکا و آیساف برای تجهیز نیروهای امنیتی افغان تغییر ناپذیر است .
ضمناً جنرال متذکره از نقش و فداکاری نیروهای امنیتی افغان در راستای تامین امنیت درافغانستان تمجید کرده است . زیرا این نیروها در نه ماه گذشته ثابت ساختند که درانجام ماموریت شان موفق بوده اند.
همچنان آیساف دراین خبرنامه ادعا کرده که گویا نیروهای امنیتی افغان درجریان دوازده سال گذشته در قسمت تجهیز و حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی افغان تا 53 ملیارد دالر سرمایه گذاری نموده است که در برگیرنده یکصدو شصت فروند طیاره (هلیکوپتر ) و طیارات ترانسپورتی ، یکصد هزار واسطه نقلیه ، پنجصد هزار میل اسلحه وحدود دوصد هزار وسیله مخابراتی و دوربین شبانه است .
با آنکه آیساف از سرمایه گذاری (53) ملیارد دالر به اردو و ارتش افغانستان سخن میگوید، آگاهان امور امنیتی نظامی و آگاهان امورسیاسی روند تجهیز اردوی ملی را ازسوی کشور های غربی یک ادعا بلند پروازانه میدانند درحالیکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان فاقد اسلحه سنگین و امکانات قوای هوایی اند و اکثر طیاره های خریداری شده توسط ناتو به علت دست دوم بودن در میدان هوایی کشور زمین گیر شده اند و حتی یک بار از آنها نیز استفاده نه شده اند.اکثر سلاح آنها نیز در وقت انداخت و شلیک بند می شوند. آنها براین نکته تاکید دارندکه تجهیزات باقی از نظامیان خارجی درافغانستان فقط و فقط مال ارتش افغانستان است زیرا این پولیس و اردوی افغانستان بود که در دوازده سال گذشته باج اصلی جنگ تروریزم که از سوی کشورهای خارجی سازماندهی شد به دوش کشیده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا