جامعه

نا هماهنگی میان ادارات ذیربط اصل مهم درمیزان افزایش معتادان درشهرکابل است

11 اسد/ کابل باختر
اینجا سرزمین برباد رفتگان است، سرزمینی که قصه ها و داستان های فراوان دارد، در بستر دریای کابل زیر پل سوخته،قامت های شکستهء جوانانی را می بینی که یا از سر شوق و یا شقاق روزگارآنان  را به سرزمین برباد رفتگان برده اند وبستر دریای کابل به مکان معتادان مبدل ساخته اند.
در اینجا جوان ،نوجوان  و سالخورده ها دنبال آرزوهای برباد خود رفته اند، قامت شکسته و موهای ژولیده جوانی 32 ساله ای را دیدم که از شرم نمیخواست به چشمانم نگاه کند. نمیخواست از آنچه بگوید که بربادش داده است.
به دشواری سر صحبت با اوگشودم، لرزان و شرمنده، چشمانش را به زمین دوخته ، با رشته ای از چوب خشک به زمین خط کشیدن گرفت، انگار میخواست خود را در میان خط های نازکی که توسط چوب می کشید خود پنهان کند ، به هر حال لب جنباند و اینگونه قصه کرد.
"در سال 1385 با درجه عالی از مکتب فارغ و با کسب 285 نمره به پوهنتون رفتم و در سال 1390 مدرک لیسانس را از پوهنځی کمپیوتر ساینس بدست آوردم "
در ادامه بیان کرد بارها با مراجعه به ادارات دولتی و خصوصی در خواست کار دادم اما چون واسطه نداشتم به هیچ کدام پذیرفته نشدم و پس از 27 بار امتحان در بخش های مختلف از اشتراک در داوطلبی ها دلسرد دگر راه نیافتم به اینجا آمدم"
خانواده اش نمی دانستند که فرزند دلبندشان راه به بیراهه برده است، اما دیر نگذشته بود که خانوانده دانستند که فرزندشان دگر آرام نیست و هر روز استخوانش می سوزد و زرد و زردتر می شود و گام به گام به سوی نیستی می رود، خانواده او را به جای این که  شفاخانه راهی کنند دهلیز مرگ راهنمایش کردند.
به هر صورت او تنها نیست، شمار آنان هر روز افزوده میشود اما دگران نمیخواهند قصه کنند.
نمیخواهند از گذشته بگویند فقط میگویند مراکز درمانی جایی برای آنها ندارد. اما دگران چون نشستند همه پوهنتون نه خوانده اند هر کدام درد وقفه ای دارند.
قصه ها نا تمام می مانند و بدون شنونده مسئولان هر کدام فهرست از آنچه به خاطر این قامت شکسته گان انجام داده اند میگویند
شماری مدعی اند، این معتادان قبلاً از سوی وزارت صحت عامه و وزارت مبارزه علیه مواد مخدر جمع آوری و به مراکز درمانی معتادان منتقل شده بودند
داکترزلمی نورزی غوری مسئول شفاخانه 1500 بستر ابن سینا میگوید که مراکز تداوی معتادان در تلاش است تا معتادان را جذب و زمینه ترک مواد مخدر و صحتمندی آنانرا فراهم کند اما اینکه میگویند مراکز درمانی معتادان آنانرا نمی پذیرد دور از باور است زیرا این مراکز به همین منظور ایجاد شده اند و هم اکنون 870 تا 880 نفر تحت تداوی قرار دارند که وضعیت شان روبه بهبود است که مراکز تداوی معتادان در نقاط مختلف کشور وجود دارد به همین گونه در ولایات های مختلف از جمله میتوان از زون های  ولایت های بلخ، هرات، قندهار، ننگرهار نام برد اما در سطح شهر کابل هم مراکزی چون 1500 بستر ابن سینا، 150 بستر خوشحال خان، جنگلک، دشت برچی و دارلامان نیز وجود دارد.
غوری تعداد  مراکز تداوی معتادین مرکز و  ولایت ها را 23  مرکز بیان کرد و گفت این مراکز به طور بیست و چهار ساعت آماده پذیرش معتادان است که به گونه دوامدار به کار خود ادامه میدهد.اما چرا علی الرغم این مراکز به تمام معتادان افزوده می شود.
حال داکتر شاپور یوسف مسئول بخش کاهش تقاضای مواد مخدر وزارت صحت عامه کاهش میزان معتادان را درگرو هماهنگی میان بخش های که دراین عرصه کار میکنند می داند.
او در مورد شیوه های تداوی معتادان نیز گفت که هماهنگی میان نهاد های ذیربط می تواند در کاهش میزان معتادان موثر باشد.
او میگوید که در گذشته مریضان مبتلا به اعتیاد با آب تداوی میشدند.
روش تداوی با آب اینگونه بود که معتادان مدتی از مواد مخدر دور نگهداشته میشدند و در هنگام که از حال میرفتند داکتران معالج بالایشان آب سرد میریختند و این کار تا زمانی ادامه می یافت که مریضان مبتلا به اعتیاد به حالت عادی بر میگشتند و خطراتی نیز درپی داشت که میتوانست مریضان را از بین ببرد
اما بعدها با رویکار آمدن ساختارها و روش های مختلف تداوی از جمله روان درمانی، معالجه با دارو و دیگر روش ها، روش تداوی با آب با ایجاد کنوانسیون ها و وضع معیارهای حقوقی و بشری رد شد و جواز درمان این روش داده نشد
اما اکنون مریضان مبتلا به اعتیاد به روش مختلف معالجه میشوند که در مقایسه به روش تداوی با آب بهتر  است .
وی ابراز داشت که در عصر حاضر درمان مریضان مبتلا به اعتیاد در برگیرنده چهار مرحله است که مرحله نخست کاهش استفاده و مرحله دوم تشویق به ترک نامیده میشود تا مریض سعی در ترک آن کند و مرحله سوم جریان تداوی است که تحت نظر داکتران و متخصصان این بخش بالای مریضان عملی و بخش اخیر این روش سم زدایی نامیده شده است که در این مرحله تاثیرات مواد بالای مریض به حد آخر کاهش می یابد و صحت یاب میشود.
به گفته داکتر یوسف، هم اکنون در مرکز و ولایت ها در حدود چهل هزار معتاد تحت مداوا قرار دارند اما این رقم، رقم ثابت نیست زیرا با افزایش ظرفیت ها، میزان تداوی نیز افزایش می یابد.
وی در پیوند به ایجاد زمینه های اشتغال برای معتادانی که دوره تداوی را سپری کرده اند و صحت یاب شده اند گفت که وزارت صحت عامه تقاهمنامه هایی را در فراهم سازی زمینه های کار و اشتغال با وزارت های کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین و مبارزه علیه مواد مخدر به امضا رسانیده است که  به اثر امضای این تفاهمنامه ها اقامتگاهی زیر نام "کمپ امید" ایجاد شد که در این اقامتگاه زمینه های آموزش حرفه برای معتادانی که معالجه شده اند فراهم شده است وهم اکنون بیش از صدها تن که در گذشته مبتلا به اعتیاد بودند در این اقامتگاه مشغول ورزش و فراگیری حرفه های گوناگون اند که بعد از فراگیری حرفه  زمینه اشتغال نیز برایشان فراهم خواهد شد .
او میگوید که برای کاهش میزان درحال رشد مریضان، ابتدا باید مزارع کشت خشخاش توجه شود و وزارت زراعت مالداری و آبیاری زمینه کشت نباتات مفید (معیشت بدیل) را فراهم کند و از همه مهمتر فروشنده ها را باید مهار کرد.
فرشته باشنده ناحیه اول شهر کابل میگوید که همه روزه فروشنده گان مواد مخدر در نقاط مختلف شهر به چشم میخورند و به گونه علنی به فروش مواد مخدر می پردازند که یکی از این محل ها کوچه اندرابی ناحیه اول است که مواد مخدر توسط افراد مشخص میان معتادان مواد مخدر به فروش میرسد.
وی با ابراز این مطلب از مسئولان امنیتی خواست تا در این باره توجه کنند و مانع فروش مواد مخدر در مرکز و نواحی شهر شوند تا اجتماع از وجود این فروشنده گان پاک شود و مردم به این مرض خطرناک و مهلک مبتلا نشوند.
او میگوید که  بارها شاهد فروش مواد مخدر به کودکان وبزرگسالان اعم از دختر و پسر بوده است .
در این باره سمونوال علی احمد عطائی آمر حوزه اول امنیتی پولیس میگوید که در ده روز اخیر طی یک عملیات از سوی آمریت حوزه اول امنیتی پولیس دو تن از فروشنده گان بزرگ مواد مخدر در سطح کابل دستگیر و به مراجع عدلی و قضایی ذیربط سپرده شده اند و تلاش ادامه  دارد تا با تطبیق برنامه های موثر سطح شهر خصوصاً ساحه حوزه اول را از وجود این فروشنده گان پاکسازی کند که این برنامه ها عنقریب آغاز خواهد شد.
بر بنیاد سروی سال 2014  که از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر انجام شد از 2.4 تا 3.5 میلیون تن به گونه مستقیم و غیر مستقیم از مواد مخدر استفاده میکنند.
به باور کارشناسان تشخیص میزان بیماران مبتلا به اعتیاد به گونه دقیق امکان پذیر نیست زیرا مواد مخدر انواع مختلف دارد و از آن جمله یکی هم قرص های نشه آور است که بنام تابلیت (کَ) یاد میشود که به گونه قاچاق وارد کشور شده و مورد استفاده بزرگسالان، جوانان، نوجوانان (اعم از دختران و پسران) و حتی در مواردی هم کودکان قرار میگیرد که تعیین رقم برای این نوع مریضان تنها از طریق معاینات خون آنهم خانه به خانه ممکن است که متاسفانه تاکنون چنین سروی صورت نگرفته است.
بربنیاد سروی 2016 وزارت مبارزه با مواد مخدر شمار معتادان درجه اول وخیابانی در مرکز و ولایت ها به سه تا چهار هزار نفر میرسند.ارقامی که هرگز مورد قبول شهروندان نمی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا