سیاست

حامد کرزی: طالبان به ریاست جمهوری حمله کنند ولی نه بالای کودکان، زنان و مردم بی گناه ما

كابل باختر 8 سرطان

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی در یک کنفرانس مشترک خبری با دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا گفت، در حالیکه افغانستان از روابط ستراتیژیک با کشور های جهان خرسند است، این آرزو را هم دارد که با امریکا و ناتو قرارداد های امنیتی را بنابر مفادات افغانستان، امریکا و ناتو امضا نماید. قرارداد امنیتی که در آن صلح و امن، یک افغانستان واحد و دارای حکومت قوی و یک افغانستان که به بسوی ترقی و تعالی به پیش رود، تضمین گردد.

به اساس معلو مات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر، در این کنفرانس که بعد از ظهر امروز در ارگ برگزار گردید، رئیس جمهور گفت که با صدراعظم بریتانیا روی مسایل مختلف از جمله پروسه صلح و اینکه پروسه متذکره وسیلهء اهداف بیگانه ها قرار نه گیرد، صحبت کرده است.

رئیس جمهور در مورد آغاز دوباره مذاکرات روی قرارداد امنیتی گفت که چند روز قبل با رئیس جمهور امریکا طی یک کنفرانس ویدیویی صحبت کرده است و بارک اوباما از وی خواسته است تا هر دو کشور، روی قرارداد امنیتی تا سه ماه آینده، به تواقق برسند.

حامد کرزی خاظر نشان کرد که به اوباما گفته است که افغانستان در این رابطه شروط تغییر ناپذیری دارد و آن تامین صلح و امنیت و تضمین منافع افغانستان و یک نظام قوی مرکزی و افغانستان واحد می باشد.

رئیس جمهور به پاسخ سوالی در رابطه به تلاش های برخی از کشور ها برای ایجاد ملوک الطوایفی و ایجاد یک نظام فدرالی در افغانستان گفت که ملوک الطوایفی در افغانستان خریدار ندارد و این چنین تلاش ها ناکام می باشد.

حامد کرزی گفت که از شش ماه به این طرف کوشش های وجود دارد که می خواهند با سپردن یک قسمت از خاک افغانستان به طالبان، ملوک الطوایفی را از طریق آنان در افغانستان تطبیق کنند. حامد کرزی گفت که در صحبت اش با صدراعظم بریتانیا این موضوع را مطرح کرده است و وی اطمینان داد که در اجندای بریتانیا و کشور های غربی چنین چیزی وجود ندارد.

رئیس جمهور به پاسخ سوالی گفت که راپور های وجود دارد که پاکستان در این رابطه به تلاش های آغاز کرده است، وی تاکید کرد  که چنین کوشش ها بجای نمی رسد و ملت افغانستان از آن آگاه است. اتفاق و اتحاد ملت افغانستان در روزیکه دفتر قطر ایجاد گردید معلوم شد که به یک صدا آنرا رد کردند و حتی طالبان وطن دوست نیز به ما تیلفون کردند و شدیداً در این رابطه مخالفت شانرا ابراز نمودند.

رئیس جمهور افزود که هر نظام که از بیرون بالای افغانستان تحمیل شود ملت افغانستان آنرا نمی پذیرید، مخصوصاً نظام فدرالی و یا سقوط دادن یک یا دو ولایت به طالبان که در واقع تجاوز تلقی می شود و ما در برابر آن ایستاده گی خواهیم کرد. 

حامد کرزی در این کنفرانس مطبوعاتی در مورد حمله تروریستی در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری گفت که این چنین حملات مانع تلاش های ما برای رسیدن صلح نمی گردد. وی گفت که ما از حمله آنان بر افراد ملکی، مکاتب، اطفال و زنان بیشتر نگران هستیم. طالبان بالای ریاست جمهوری حمله کنند ولی نه بالای کودکان، زنان و مردم بی گناه ما.

رئیس جمهور یکبار دیگر از طالبان خواست تا خود را از نفوذ و چنگال دستگاه های استخباراتی خارجی رهایی بخشند و به یک زنده گی صلح آمیز و با عزت به جامعه شان برگردند.

حامد کرزی به جواب سوالی مبنی بر اینکه تحریک طالبان پاکستانی از گشایش دفتری برای طالبان در قطر استقبال کرده و گفته اند که آنها نیز شاخه امارت اسلامی افغانستان تحت رهبری ملا عمر می باشند، گفت که چند روز قبل طالبان پاکستانی اعلام کردند که تابع امارت اسلامی افغانستان هستند و ملا عمر اخند را رهبر خود می دانند. پس به این ترتیب آنها خود را از پاکستان جدا کردند و خود را به تحریک طالبان افغانستان یکجا نمودند. پس اینها هم می توانند  به قطر بروند و با طالبان افغانستان در آنجا دفتر داشته باشند.

دیوید کامرون در این کنفرانس با اشاره به پیشرفت های افغانستان در عرصه های مختلف بخصوص تقویت نیروهای امنیتی افغانستان گفت که امروز سفری به ولایت هلمند داشته است، جائیکه نیروهای امنیتی افغانستان رهبری عملیات ها را به عهده دارد و این وضعیت در سراسر کشور چنین است و نیروهای امنیتی افغانستان در هر ولایت و در هر شهر مسئولیت تامین امنیت و محافظت شهروندان کشور شانرا به عهده دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه پروسه صلح مربوط افغانستان و تحت مالکیت افغانها می باشد گفت که ما هر آنچه در توان داریم در جهت حمایت از پروسه صلح تحت رهبری افغانستان انجام میدهیم. من از همه آنانیکه خشونت را پایان می بخشند، قانون اساسی را احترام می کنند و در آینده کشور شان صدای داشته باشند، می خواهم از این فرصت استفاده بکنند.

صدراعظم بریتانیا از حمایت های کشورش پس از سال ۲۰۱۴ در عرصه های مختلف بخصوص در زمینه آموزش نیروهای امنیتی افغانستان اطمینان داده گفت که کشورش یک کنفرانسی را در سال آینده به سطح وزرا برای تداوم کمک های جامعه جهانی به افغانستان، برگزار خواهد کرد. وی گفت که یک افغانستان با امن و مرفه به منفعت پاکستان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا