تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت یکشنبه 24 جدی

 

کابل باختر/ 24/ جدی

شماری ازروز نامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته و نیز اخبار وگزارش های را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه هشت صبح دربرگ نخست عنوان کرده که نقش نظامی امریکا به پایان میرسد.

 این روزنامه این موضوع را درصفحه هفتم شماره امروزی دنبال کرده و نوشته: حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان در دیدار با بارک اوباما ، رییس جمهور ایالات متحده روی تغییر نقش سربازان امریکایی درکشور توافق کرده است . براساس توافق دو رییس جمهور نقش سربازان امریکایی درافغانستان سر از بهار آینده از حالت رزمی به حمایت و پشتیبانی از نیروهای داخلی تغییر میکند.

 روسای جمهور افغانستان و ایالات متحده امریکا که روز جمعه 22 جدی درواشنگتن با هم دیدار کردند ، از پیش رفت ها دربخش انتقال مسوولیت های امنیتی نیز ابراز رضایت کردند  و تصمیم گرفتندکه در بهار سال نو ، نقش سربازان امریکایی از عملیات های رزمی به حمایت از نیروهای داخلی تغییر کند.

به نوشته هشت صبح درمطلب دیگر زیر عنوان یازده وزیر استیضاح میشوند مطلبی درصفحه اول نشر کرده و نيز در همين صفحه خبر داده كه ولسوالي جاغوري به توزيع تذكره به شهروندان ایرانی متهم شد.

 هشت صبح در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مسایل شده است اما روز نامه وحدت دربرگ نخست عنوان کرده امضای توافقنامه امنیتی مشروط به مصوونیت قضایی نیروهای امریکایی در افغانستان شد.

 به نوشته این روزنامه : بارک اوباما رییس جمهور امریکا اعلام کرده است که امضای توافقنامه امنیتی میان کابل وواشنگتن بستگی به چگونگی مصوونیت قضایی نیروهای این کشور درافغانستان دارد. آقای اوباما که درنشست خبری مشترک با حامدکرزی درواشنگتن صحبت میکرد تاکید کرد که نیروهای امریکا درهر کشوری که حضور نظامی دارد مصئونیت قضایی دارند، بیشتر حامدکرزی دردیدار با وزیر دفاع امريکا گفته بود که دردیدار با بارک اوباما بر سرتوافقنامه امنیتی به توافق خواهد رسید.

برخی از ناظران میگویندکه بارک اوباما وحامدکرزی برسر امضای توافقنامه امنیتی هم نظر هستند اما به گفته آنان در جزئیات این توافقنامه اختلافات عمیقی بین این دو رئیس جمهور وجود دارد.

اوباما میگوید که نتیجه مذاکرات باحامدکرزی  خوب بوده اما اوتاکید کردکه در باره برخی از موارد باید بیشتر بحث و گفتگو شود.

وحدت همچنان درهمین صفحه خبرداده که شماری از مسافرین در کوتل قوم برفی در ولسوالی  ورس بامیان در برف گیرمانده اند.

به نوشته این روزنامه، یک دختر جوان در هرات به قتل رسیده اند وحدت  در مطلبی دیگر خبرداده که سه ملیون طفل از نعمت سواد بی بهره مانده اند.

وحدت در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده اما روزنامه  در برگ نخست عنوان کرده که کرزی عصبانی به کابل برگشت.

ماندگار در مطلب دیگر به کنفرانس مشترک خبری کرزی با اوباما توجه کرده نوشته، روسای جمهور امریکا و افغانستان برسر پایان دادن به نقش نظامی کنونی امریکا درافغانستان تافصل بهار به توافق رسیدند، اقدامی که دورنما ی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان  را تسریع می بخشد و درآن عمده عملیات  رزمی نیروهای امریکایی در افغانستان پایان می یابد.

این روزنامه در مطلب دیگر از قول جبهه ملی نوشته که  حکومت موقت ایجاد شود.

این روزنامه از قول فاروق وردك وزیرمعارف در خطاب به روسای معارف ولایات نوشته به دلیل کوتاهی شما من استیضاح میشوم.

این روزنامه در برگهای دیگر دنبال سایر مطالب شده است .

به همین ترتیب روزنامه های انصاف، سخن جدید، نسل  و دیگران در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته ا ند ویا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا