سیاست

بارک اوباما: تهدید هراس افگنی ازجانب افغانستان هنوز پابرجاست

کابل باختر 19 جدی
بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در آخرین روزهای کاری در دیدار با نظامیان این کشور مطرح ساخته است تهدید هراس افگنی  از افغانستان هنوز پابرجاست .
گزارشگر آژانس باخترمینگارد، دراین جای تردید نیست که درافغانستان تهدید های هراس افگنی هنوز وجود دارد اما این تهدید ها چرا بر طرف نمی شوند.
چه زمانی افغانستان در یاری با متحدان جنگ علیه هراس افگنی از شر هراس افگنی نجات داده خواهد شد؟ مردم افغانستان  به این چرا ودیگر چرا های از این دست یک پاسخ روشن دارند وآن اینکه تازمانی که مرکز تولید تجهیز تمویل هراس افگنی در منطقه وجود داشته باشد وتا زمانی که برخی از کشور های منطقه از هراس افگنی به عنوان ابزار سیاست های منطقه یی استفاده کنند نه تنها تهدید ها محدود نمیگردند بل افزایش هم خواهد یافت.
وضعیت ملتهب جهانی، بازی های کلان سیاسی و منطقه یی وتغییر رویکرد سیاسی برخی از کشور های منطقه نسبت به افراطیت ومفکوره های طالبانی به وضاحت می رساند که منطقه درگیر بحران شدید  ومحور این بحران بدبختانه افغانستان را قرار داده اند درگذشته کشور های منطقه تعریف واحد از افراطیت وهراس افگنی داشتند. به همین دلیل بود که افغانستان بار ها مطرح کرد که هراس افگنی پدیده منطقه یی وفرا منطقه یی می باشد به خاطر نجات منطقه وجهان به اجماع جهانی دراین زمینه تاکید می کرد. اما اکنون و ضعیت چنین نیست نه تنها  پاکستان بل برخی از کشور های دیگر هم می خواهند از هراس افگنی به عنوان افزار در معادلات سیاسی ونظامی منطقه یی استفاده کنند.
وضعیت دشوار کنونی مستلزم اتخاذ راهکار همه جانبه سیاسی می باشد که برمبنای آن ملت افغانستان از آسیب های احتمالی این گونه بازی های خطرناک مصئون گردند چندپارچگی ها ، ودنبال منافع گروهی وستمی وتنظیمی وقومی شدن گره گشا نیست بل اتحاد عمل و حدت نظر کامل سیاسی می توانندبرای مردم فرصت ساز گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا