تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۶ اسد/ باختر
در حالی که هشدارها از شیوع موج دوم ویروس کرونا در افغانستان وجود دارد٬ فساد گسترده اداری و عدم رعایت دساتیر صحی از سوی مردم٬ روند مبارزه علیه این ویروس را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
مفسر آژانس باخترمی نگارد؛ افغانستان که خود در ارائه خدمات صحی٬ به خصوص در امر مبارزه علیه کرونا دچار مشکلات جدی مالی و ظرفیت های کاری و مسلکی است و بیشتر به کمک های بیرونی چشم دوخته است٬ اخباری از موجودیت فساد گسترده در بخش های مختلف وزارت صحت عامه و نهادهای دیگر که به گونه یی در روند مبارزه علیه کرونا دخیل اند به گوش می رسد که سخت تکان دهنده و مایوس کننده است.
اداره عالی بازرس که چگونگی روند رسیدگی به کرونا را در کشور بررسی کرده است به این نتیجه رسیده است که در خریداری تجهیزات طبی و ادویه یی که برای مبارزه علیه کرونا در افغانستان ضروری بوده است٬ فساد گسترده صورت گرفته است.
در گزارشی که این نهاد همگانی کرده است در آن از دستبرد از بودجه ملی مبارزه علیه کرونا٬ خریداری بعضی از اقلام غیرضروری٬ منجمله اشیا و وسایل تجملی٬ مخفی کردن ادویه و وسایل طبی حتا قاچاق این گونه وسایل وتجهیزات به بیرون از کشور٬ فرق فاحش در قیمت اجناس خریداری شده٬ عدم رعایت رهنمودهای تدارکاتی در قرار داد ها٬ عدم استفاده درست از وسایل و امکانات طبی در مراکز تشخیص و تداوی کوید ٬۱۹ نبود یک فهرست دقیق از وسایل و ادویه بهداشتی در این مراکز تداوی کوید ٬۱۹ ضعف و خلای مدیریتی در دوره های مختلف که زمینه را برای سو استفاده ها مساعد کرده است و…  یادشده است.
غزال حارس، رییس این اداره می گوید که احتمال فساد گسترده در مصرف بودجه کرونا وجود دارد و پس از تکمیل شدن تحقیقات، شماری از مقام‌های وزارت صحت عامه وشماری از مسوولان ولایتی به دلیل "سواستفاده و غفلت وظیفه" به نهادهای عدلی و دستگاه قضایی معرفی خواهند شد٬ آنچه را که رییس اداره بازرس در مورد حیف و میل از بودجه ملی مبارزه علیه کرونا یادکرد٬ نشان دهنده آن است که عاطفه و احساس در وجود شماری از انسانان مرده است.
در شرایطی که مردم در برابر يک آفت و یک بیماری واگیر قرار گرفته اند و این بیماری هم هر روز گسترده تر و خطرناکتر می شود و بخش عظیم مردم که به دلیل فقر و بیچارگی توان خرید یک قرص راحت بخش را هم ندارند٬ این چگونه وجدان است که به دوا و امکانات دیگر طبی دستبرد می زند. خود رز اندوزی می کند٬ مگر ظرفیت های طبی را از میان می برد و یک انسان بیمار را به سوی مرگ و سقوط زندگی هدایت می کند.
این تنها یک دزدی و دستبرد نیست٬ خیانت ملی است٬ به مخاطره انداختن حیات انسان ها٬ قتل بیماران و برابر کردن زمینه ها برای بی اعتمادی مردم نسبت به دولت و سبوتاژ یک برنامه ملی است که به هیچ عنوان نباید در برابر چنین جنایتکاران کوتاه آمد.
مردم از رهبران حکومت تقاضا دارند٬ همانگونه که گزارش اداره عالی بازرس همگانی شد٬ باید چهره های این فساد پیشه گان نیز علنی شود که مردم بدانند در کنار هراس افگنان که با بمب و انتحار انسان می کشند٬ کسانی دیگر هم اند که با لبخند و عاطفه کاذب تیغ برداشته اند و به گونه دیگر که سخت تر از انتحار و انفجار است٬ انسان کشی می کنند.
آنانی که با دزدی از بودجه ملی مبارزه با کرونا خواستند زر اندوزی کنند٬ مشکلات جدی را فرا راه این برنامه ملی خلق کردند. این نشان دهنده آن است که دولت در امر مبارزه علیه کرونا که با تاسف موج دوم آن در راه است با مشکلات جدی روبه رو است که باید با تدبیر و دقت بیشتر عمل کرد.
روند مبارزه با کرونا در کنار آن که شکار هوس و فساد شده است٬ چالش های دیگری هم فرا راه خود دارد. عدم همکاری مردم و رعایت نکردن دساتیر و توصیه های صحی٬ به بار مشکلات افزوده است.
مردم خود قرنطین را شکسته اند در حالی خطر کرونا همچنان پا برجاست و نمی توان انجام کرونا را پیشبینی کرد.
تجمع و ازدحام در آستانه عید قربان بیشتر شده است و این می تواند یک زمینه دیگر برای انتقال ویروس کرونا باشد
در روزهای عید که دید و وادید مردم بیشتر می شود٬ خطر شیوع کرونا هم بیشتر خواهد بود٬ چه خوب است که روزهای دشوار کرونایی را با حوصله و دقت سپری کنیم و به این ترتیب خود٬ خانواده و اجتماع را از شیوع بیشتر این بیماری بی رحم و واگیر وقایه کنیم. فقط همکاری مردم است که می تواند مشکلات را سهل کند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا