تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/ ۱۷حوت/ باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در مورد رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر٬ با توجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه آرمان ملی برگ نخست با مطلب زیرعنوان واکنش ها در پیوند به حمله مسلحانه بر مراسم گرامیداشت از سال روز کشته شدن عبدالعلی مزاری آغاز کرده است.
به نوشته این روزنامه٬ تیراندازی در جریان مراسم بزرگداشت از بیست و پنجمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری رهبر سابق حزب وحدت اسلامی افغانستان درغبر کابل با واکنش های مختلف همراه بوده است.
در این نشست عبدالله عبدالله رییس اجرایی٬ محمد محقق٬ کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح و برخی دیگر از سیاسیون حضور داشتند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه از قول اسپر آورده است نتایج توافقنامه امریکا – طالبان تاحال مختلط بوده است.
به نوشته این روزنامه: مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد ارتش امریکا گفته اند که نتایج توافقنامه میان امریکا و طالبان تاحال مختلط بوده است اما به گفته آنان گروه طالبان اکثریت موارد این توافق رعایت کرده اند.
این دو مقام ارشد امریکایی پس از حمله هوایی نظامیان امریکایی برگروه طالبان در ولایت هلمند به پرسش های قانون گذاران امریکایی درسنای این کشور پاسخ دادند.
نیروهای امریکایی برای نخستین بار پس از امضای توافق نامه صلح میان ایالات متحده و طالبان جنگ جویان این گروه را در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند زمانی هدف قراردادند که آنان بر پاسگاه های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حمله کرده بودند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و در همین صفحه مطلب را زیرعنوان واکنش امریکا به آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی در افغانستان مقابل دادگاه یاغی لاهه می ایستم.
به نوشته این روزنامه وزیر خارجه امریکا گفته که کشورش با قاطعیت مقابل تصمیم دادگاه کیفری بین المللی نیز برآغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی در افغانستان می ایستد.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درصفحه دوم سرمقاله شماره امروزی را زیر عنوان با گسرک ها نمی شود آشتی کرد نوشته کرده است.
امریکا و ماموریت ایجاد توازن میان سه قوه: عنوان مطلب دیگری است که روزنامه در صفحه سوم نشر کرده است روزنامه آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه ویسا درصفحه اول خبرداده است که نمایندگان غنی و عبدالله در حضور امریکائیان جلسه کردند.
ویسا به همین ترتیب در صفحه اول از قول وزارت خارجه روسیه عنوان کرده است مسکو امیدوار است که توافق امریکا و طالبان به طور کامل اجرا شود.
روزنامه ویسا همچنان در صفحه اول زیرعنوان شماری از سربازان امریکایی در افغانستان باقی می مانند نوشته کرده است.
یک سناتور امریکایی پس از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان گفته که شماری از سربازان برای مبارزه با تروریزم درافغانستان باقی می مانند.
روزنامه ادامه این مطلب را در صفحه پنجم نوشته کرده است٬ مگر درصفحه اول از قول وزارت دفاع امریکا آورده است٬ نتیجه توافق صلح امریکا با طالبان منزلزل است.
ویسا در صفحه آخر ازق ول سرمنشی ناتو عنوان کرده است٬ ناتو برای خروج از افغانستان عجله ندارد.
به نوشته این روزنامه: سرمنشی عمومی ناتو می گوید که تعجیل در خروج نیروهای ناتو از افغانستان سبب می شود تا طالبان به توافقات خود عمل کنند.
ویسا در صفحه آخر عنوان کرده است که خطر ویروس کرونا درافغانستان بسیار بالارفته است.
ویسا در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشترشده است به همین ترتیب روزنامه هشت صبح در شماره امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته است و یا دنبال سایر مطالب شده است٬ از دیگر روزنامه ها نمی دانیم زیرا به دسترس نبودند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا