سیاست

ملل متحد از طرف های درگیر می خواهد که حفاظت از افراد ملکی را در اولویت قرار دهند و گفت وگوها را آغاز کنند

کابل/ ۶ اسد/ باختر
دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یونما امروز با نشر گزارش تازه در مورد تلفات ملکی  گفته است که این دفتر در نیمه اول سال ۲۰۲۰ سه هزار چهار صد و پنجاه و هشت مورد تلفات افراد ملکی را که شامل ۱۲۸۲ کشته و ۲۱۷۶ زخمی می شود  به ثبت رسانده است.
دفتر یونما با نشر خبر نامه یی گفته است که این ارقام نسبت به سال گذشته ۱۳درصد کاهش را نشان می دهد.
در این خبر نامه گفته شده است که جنگ افغانستان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ های جهان برای افراد ملکی، باقی مانده است. ولی این باید در نظرگرفته شود که در آمار تلفات افراد ملکی که از سوی طالبان و نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته است، کاهشی به وجود نیامده است.
براساس گزارشی که از سوی هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به نشر رسید، دلیل عمده شمار کم تلفات افراد ملکی، کاهش در عملیات های نیروهای نظامی بین المللی و داعش است.
دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: "در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان، برای گردهم آمدن بر سر میز مذاکره برای گفت وگوهای صلح، فرصت تاریخی دارند، حقیقت غم انگیز این است که جنگ به صورت دوامدار٬ هر روز به افراد ملکی آسیب و حشتناکی وارد می کند."
خانم لاینز که رییس یوناما نیز است٬ گفته است: "من از همه طرف های درگیر می خواهم که در مورد حوادث وحشتناک و آسیب هایی که آنان به مردم افغانستان سبب می شوند و در این گزارش مستندسازی شده است، تامل کنند و برای توقف کشتار، تصمیم قاطع بگیرند و به میز مذاکره حاضر شوند."
عناصر مخالف دولت همچنان مسوول اکثریت تلفات افراد ملکی هستند، یوناما افزایش نگران کننده یی در شمار تلفات افراد ملکی منسوب به طالبان از اثر انفجار مواد انفجاری فشاری و همچنان اختطاف هایی که منجر به بدرفتاری و اعدام های صحرایی شده است را٬ ثبت نکرده است.
در مجموع ۵۸درصد تلفات افراد ملکی توسط عناصر مخالف دولت صورت گرفته است، طالبان مسوول ۱۴۷۳مورد تلفات (۵۸۰ کشته و ۸۹۳ زخمی) اند که ۴۳درصد از مجموع تلفات افراد ملکی را تشکیل می دهد.
تلفات افراد ملکی که به نیروهای امنیتی ملی افغان نسبت داده شده است، ۹درصد افزایش یافته است، این افزایش عمدتا به دلیل حملات هوایی و استفاده از فیرهای غیرمستقیم در جریان درگیری های زمینی است. تلفات افراد ملکی از حملات هوایی یی که از سوی نیروی هوایی افغان در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است، در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹، سه برابر شده است. نیروهای امنیتی ملی افغان، مسوول ۲۳درصد از مجموع تلفات افراد ملکی در نیمه اول سال اند، ۷۸۹ مورد تلفات افراد ملکی (۲۸۱ کشته و ۵۰۸ زخمی). نیروهای طرفدار دولت همچنان مسئول بیشترین مرگ اطفال اند.
یوناما هیچ تلفات افرادی ملکی را که به نیروهای نظامی بین المللی از اثر درگیری ها در ربع دوم سال ۲۰۲۰ نسبت داده شده باشد، ثبت نکرده است.
درگیری های زمینی عامل اصلی تلفات افراد ملکی باقی مانده است، که اکثریت آن – دو سوم – ناشی از استفاده از فیرهای غیرمستقیم، به ویژه در مناطق مسکونی است. استفاده از مواد انفجاری تعبیه شده (انتحاری و غیر انتحاری) دومین عامل اصلی تلفات افراد ملکی است و به تعقیب آن قتل های هدفمند. یوناما به خصوص در مورد هدف قراردادن عمدی افراد ملکی، از جمله رهبران مذهبی، کارمندان مراقبت های صحی، اعضای ارگان های قضایی، فعالان جامعه مدنی، کارمندان سازمان های غیردولتی و خبرنگاران، نگران است.
زنان و کودکان همچنان تحت تأثیر اثرات مستقیم و غیرمستقیم درگیری مسلحانه قرار دارند که بیش از ۴۰ درصد از مجموع تلفات افراد ملکی را شامل می شوند.
در طول شش ماه اول سال، درگیری مسلحانه باعث وارد آمدن تلفات به ۳۹۷ زن (۱۳۸ کشته و ۲۵۹ زخمی) و ۱۰۶۷ کودک (۳۴۰ کشته و ۷۲۷ زخمی) شده است. در این گزارش آمده است كه كودكان در افغانستان در معرض خطر استخدام و به کارگیری آنان برای وظایف جنگی، توسط طرف های درگیر در جریان شیوع COVID-19 قرار دارند.
این گزارش همچنان بر تاثیر دوامدار درگیری های مسلحانه بر افراد ملکی تاکید می کند. نظارت جدید توسط یوناما نشان می دهد که قربانیان هفته ها و ماه ها پس از وقوع یک حادثه، از آسیب های غیرقابل تحمل از جمله آسیب های جسمی، عاطفی و روانی، مالی و غیره رنج می برند. بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا