صحت

از روز جهانی مبارزه علیه بیماری سینه بغل تجلیل به عمل آمد

کابل  باختر 28 عقرب
وزارت صحت عامه از روز جهانی مبارزه علیه بیماری سینه بغل به منظور بلند بردن آگاهی عامه، توسعه مداخلات وقایوی، محافظتی و تجدید تعهد مسوولین ادارات در جهت مبارزه با این بیماری تجلیل کرد.
به گزارش آژانس باختر، بیماری سینه بغل، عمده ترین اسباب مرگ و میر اطفال کمتر از پنج سال را در کشور های رو به انکشاف تشکیل داده  که حدود شانزده درصد اطفال جان های شانرا از همین سبب از دست میدهند.
در مراسم که به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه بیماری سینه بغل برگزار شده بود، دوکتور فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه بیماری سینه بغل را یک چالش جدی برای بخش صحت دانسته گفت:" افغانستان از جمله کشور های است که هنوز آمار بلند بیماری سینه بغل را با خود دارد و در هر پنج ساعت یک طفل مصاب به بیماری سینه بغل جان می‌بازد. عدم توجه خانواده ها در قبال اطفال شان، انتانات و آلوده گی هوا عمده ترین علل این بیماری میباشد و ارقام جهانی نشان میدهد که در هر 20 ثانیه یک طفل در جهان از سبب بیماری سینه بغل جانش را از دست میدهد."
وی گفت که، وزارت صحت عامه برای جلوگیری از بیماری سینه بغل و کاهش مرگ و میر اطفال برنامه تطبیق واکسین سینه بغل را در 1910 مرکز صحی راه اندازی کرده و به گونه رایگان تطبیق میگردد.
همچنان این وزارت صحت برای جلوگیری ازین مرض بیشتر از پنج هزار کارمند صحی و حدود هفده هزاروپنجصد تن کارکنان صحی جامعه را در مورد اهتمامات جامع امراض دواران طفولیت آموزش داده و نیز مداخلات عمده وقایوی را شامل استراتیژی ملی صحت اطفال و نوجوانان نموده است.
تشخیص درست، مراجعه به موقع نزد داکتر، عملکرد خانواده ها مطابق هدایت داکتران و تداوی مناسب اهمیت خاص در کاهش وفیات از باعث سینه بغل دارد و نیز بلند بردن آگاهی خانواده ها در راستای پیشگیری ازین بیماری خیلی ها مهم پنداشته میشود. ختم/ مومنه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا