جهان

افشای میلیون‌ها سند مالی و حقوقی در ارتباط با چند رهبر جهان

بی بی سی – 16 حمل – باختر
یازده میلیون سند از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا درز کرده که  نشان می‌دهد چگونه این شرکت به مشتریان خود کمک می‌کرده که پولشویی کنند٬ تحریم‌ها را دور بزنند و مالیات نپردازند.
ردپای ۷۲ رهبر فعلی و پیشین کشورهای مختلف در این اسناد دیده می‌شود. از جمله دیکتاتورهایی که به غارت کشورهای خود متهم‌ هستند.
این اسناد را روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به دست آورده و آنها را در اختیار "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ)" قرار داده است.
برنامه پانورامای بی‌بی‌سی و روزنامه گاردین در میان ۱۰۷ رسانه‌ای در ۷۸ کشور جهان هستند که این اسناد را بررسی کرده‌اند، اما بی‌بی‌سی از هویت منبعی که این اسناد را در اختیار گذاشته مطلع نیست.
جرارد رایل٬ رئیس کنسرسیوم روزنامه‌نگاران تحقیقی می‌گوید که این اسناد حاوی فعالیت روزانه شرکت موساک فونسکا در ۴۰ سال گذشته است.
این اسناد ارتباط میان شرکت‌های سری واقع در پناهگاه‌های مالیاتی با خانواده‌ها و نزدیکان کسانی چون حسنی مبارک و معمر قذافی٬ روسای جمهور پیشین مصر و لیبیا و بشار اسد٬ رئیس جمهور فعلی سوریه را نشان می‌دهد.
این اسناد همچنین رد شبکه ای مظنون به پولشویی میلیاردها دالر را نشان می دهد که یک بانک تحریم‌شده روسی آن را اداره می‌کرده و نزدیکان ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور روسیه در آن دخیل بوده اند.
این شرکت می‌گوید که کاملا در چارچوب روال تعیین‌شده عمل می‌کرده و از اینکه از خدمات آن سو‌ءاستفاده می‌شده ابراز تاسف کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا