تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی درپایتخت چهارشنبه 20 جدی

 

کابل باختر/ 20/ جدی

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست از قول محمد عبدعنوان کرده که مردم طالبان را نخواهند بخشید.

این روزنامه در برگ نخست زیر عنوان ، کمپاین های غیر رسمی انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. خلیلزاد وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری ميشود نوشته بازار ها، نشست ها و دید و بازدید ها دررابطه به انتخابات ریاست جمهوری گرم است و علاقه مندان کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری با گذشت هرروز اضافه میشود.

 به نوشته این روزنامه در حالی که فهرست غیر رسمی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری رو به افزایش است ولی این علاقه مندان دربرابر رسانه ها از کاندید شدن شان چیزی نمی گویند.

این روزنامه در ادامه آورده است با خبر دریافتی آرمان ملی آقای خلیلزاد سفیر پیشین  امریکا درکابل و نماینده ویژه رییس جمهور آن کشور که افغانی الاصل است از کاندیدهای مطرح ریاست جمهوری خواهد بود و وی آماده گی های لازم را برای کاندیدا شدن خودش روی دست گرفته است.

گفته میشود معاون اول خلیلزاد استاد عطا محمد نوروالی بلخ و معاون دوم آن احسان الله بیات سناتور درشورای ملی خواهد بود که آنها درنشست شان در دبی به این توافق دست یافته اند.

 این روزنامه درمطلب دیگر خبرداده که افراد مسلح ناشناس یک خانم را درولایت غزنی ربودند.

 

 

 

به نوشته آرمان ملی در شهرک ترافیک پرزه موترها سرقت میشود.

 به همین ترتیب آرمان ملی دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است ، اما روزنامه هشت صبح در برگ نخست خبرداده که بیمه ساحات تجارتی اجباری میشود.

 هشت صبح  درمطلب دیگر خبرداده که شخصی با یونیفورم اردوی ملی یک سرباز بریتانیایی را کشت به نوشته این روزنامه به گفته مقام های نظامی یک عضو نیروهای ائتلاف به رهبری ناتو به ضرب گلوله ای یک افغان ملبس با یونیفورم اردوی ملی کشته شده است.

 به گفته این منابع ، دراین حمله که درهلمند رخ داده ، مرد خارجی کشته شده است.

 هشت صبح همچنان درمطلب دیگری خبرداده که یازده وزیر استیضاح میشوند.

 این روزنامه در مطلب دیگری خبرداده که یک دختر در غزنی کشته شد.

به همین ترتیب این روزنامه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است .

اما روزنامه ماندگار در صفحه اول به سفر رییس جمهور به امریکا توجه کرده مطلبی را نشر کرده است.

 این روزنامه همچنان درهمین صفحه از قول جنرال مک کرستال نوشته که مانسبت به افغانستان مسوولیت عاطفی داریم .

به نوشته این روزنامه جنرال استن لی مک کرستال ضمن حمایت از فرآیند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که ازسوی کاخ سفید برای سال 2014 درنظر گرفته شده تاکید کرد که امریکا باید برای حمایت از افغان ها دراین كشور حضور دایمی داشته باشد.

ماندگار نیز دربرگ نخست از استیضاح یازده وزیر درهفته آینده خبر داده است.

ناپدید شدن صدها قبضه سلاح و پنجاه موتر پولیس درنورستان ، اوباما جمعه کرزی را به حضور می پذیرد از جمله عناوینی دیگری میباشدکه این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است.

 اما روزنامه سروش ملت دربرگ نخست به چالش های مذاکرات کرزی با اوباما توجه کرده مطلبی نشر نموده است.

این روزنامه درهمین صفحه از قول ایساف خبرداده که در اواسط سال جاری انتقال مسوولیت های امنیتی تکمیل میشود.

به نوشته این روزنامه روابط با روسیه از اولویت های سیاست خارجی چین است.

این روزنامه ازقول رهبر حزب کمونیست این کشور نوشته شی جین پینگ رهبر حزب کمونیست و رییس جمهور بعدی چین تاکید کرد که روسیه یکی از اولویت های سیاسی دیپلوماسی چین است .

چرا استیضاح وزرا جواب نمی دهد؟ مطلب دیگری می باشد که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است.

به همین ترتیب روز نامه های سخن جدید ، انصاف ، وحدت ،نسل سه و دیگران یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا