سیاست

تفاهمنامۀ تحکیمات ومرمت بخش های تاریخی بالاحصار کابل به امضاء رسید

 

کابل / ۳ سنبله / باختر

درحضورداشت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، تفاهمنامۀ تحکیمات ومرمت بخش های تاریخی بالاحصارکابل میان سفیر هند درافغانستان ونمایندۀ دیپلماتیک شبکۀ انکشافی آغاخان به امضاء رسید.

در مراسمی که بدین مناسبت بعد از ظهرامروز درارگ انجام شد، پس ازامضای تفاهمنامۀ متذکره، ابتدا وینی کمارسفیرهند درافغانستان صحبت کردوگفت که بالاحصارکابل یکی از بناهای تاریخی افغانستان است وهند درراستای بازسازی واحیای مجدد بناهای تاریخی علاقمنداست ودرکنارافغانستان قراردارد.

وی افزود که هند خواهان افغانستان صلح آمیز، مرفه ومترقی است وامیدواراست که این پروژه موفقانه به پایه اکمال برسد.

بعداً شهیره زاده هرجی نمایندۀ دیپلماتیک شبکۀ انکشافی آغاخان صحبت کردوگفت که بخش فرهنگی شبکۀ انکشافی آغاخان درقسمت احیای بازسازی ومرمت بناهای تاریخی درمرکز و ولایت های افغانستان فعالیت دارد و پروژه های مختلف دراین عرصه، در جریان است.

سپس محمد اشرف غنی رئیس جمهوری صحبت کردوگفت: بناهای تاریخی، گذشته پرافتخارما را بازگومی کندواحیای این بناها نه تنها ارتباط ما را به گذشته نشان می دهد، بلکه تصویر عظمت این سرزمین را برای نسل های آینده انتقال می دهد

رئیس جمهورافزود: بالاحصارکابل یک سمبول نیست، بلکه یک تمثال تاریخی است که مبارزات مردم ما و توانایی آنان را برای انجام کارهای بزرگ نشان می دهد.

رئیس جمهوری از کمک های هند به افغانستان تشکر کردوگفت: هند همکار خوب ما در زمینۀ کارهای عمرانی است. همچنان جمهوری هند ما را در زمینۀ دفاع از ارزش های جمهوریت وارزش هایی که ما را با همدیگر نزدیک می کند، یاری می رساند.

رئیس جمهور کشور همچنان از شبکه انکشافی آغاخان به خاطر بازسازی قصرستوری وزارت امورخارجه و باغ بابروهمکاری های این نهاد در سایر بخش ها، تشکر کرد و ابراز امید کرد که بالاحصارکابل دوباره به ساحۀ مهم جاذبه های فرهنگی وتاریخی افغانستان، مبدل شود.

 

گفتنی است که پروژۀ تحکیمات ومرمت بخش های تاریخی بالاحصارکابل را بخش فرهنگی شبکۀ انکشافی آغاخان،به کمک مالی جمهوری هند،تطبیق می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا