گزارش ها

پاکستان دهلیز عبور داعش به افغانستان

کابل   باختر    ۱۵   جدی  
باآنکه از پاکستان به عنوان دهلیز عبور داعشی ها به افغانستان یاد میشود وزیر اطلاعات این کشور نسبت به فعالیت داعش در افغانستان هشدار داده است.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد :نگرانی از فعالیت گروه داعش در افغانستان هر روز بیشتر می شود باآنکه مقامات افغان حضور و فعالیت داعش را در این کشور رد نکرده اند مگر تاکید دارند که در قسمت فعالیت داعش در افغانستان مبالغه صورت گرفته است .
باور ها براین است که از نام داعش در افغانستان بیشتر استفاده تبلیغی و ابزاری صورت میگیرد و کشور هایی اند که در تلاش اند تا با نام داعش ٬ برای اهداف راهبردی شان در منطقه فرصت ایجاد کنند، امریکا و روسیه در زمره همین کشور ها اند و پاکستان هم  در رکاب آنها خود را جا داده است.
در افغانستان تعریف از داعش همانند تعریف از طالب است اکثریت آنانیکه به نام داعش در آنن کشور فعالیت دارند ، وابسته به گروه طالبان اند که روی مقاصد معین بیرق سفید را به بیرق سیاه تبدیل کردند و یک شبه داعش شدند .
منابع آگاه و شماری از کارشناسان نظامی ٬ داعش افغانی را ( شبکه حقانی ) میدانند که در انجام فعالیت های خشن شهره اند وخشونت های نهایت سنگین که در افغانستان اتفاق افتاده کار همین گروه است . اکنون خشونت برخاسته از شبکه حقانی در پوشش داعش انجام میشود
باری یک افسر ای اس ای که در افغانستان بازداشت شد صریحاً اعتراف کرد که سازمان انها فیصله کرده است که خشونت ها را  حقانی انجام دهد و به نام داعش ادعا مسوولیت شود اکثری قومندانان داعش که در افغانستان کشته شده و یا به اسارت درآمده اند سابقه فعالیت در شبکه حقانی را داشته اند . ضمناً پاکستان در تبانی با شمار دیگری از کشورها  منجمله حلقاتی در حوزه خلیج فارس درتلاش اند تا داعش را بدیل طالبان سازند روی این برنامه بود که داعش در افغانستان جای پا پیدا کرد.
این برنامه با رهبری و مدیریت پاکستانی ها آغاز شد وادامه یافت تاکنون چهار رهبر داعش در افغانستان کشته شده اند حافظ سعید ٬ عبدالحسیب لوگری ٬ ابوسید و ابوسعید ارهابی چهار رهبر محلی  داعش اند که یکی پی دیگر در افغانستان کشته شدند و از این میان تنها عبدالحسیب لوگری  افغان بود و متباقی اتباع پاکستان بودند  این نشان میدهد که استخبارات پاکستان مدیریت و اداره پروژه داعش را در افغانستان تحت نظر دارد.
مگر مقامات پاکستانی همیشه تلاش کرده اند که بر این واقعیت پرده اندازند و یاوه گویی های زیادی کرده اند .به تازگی یک مقام بلند پایه حکومت پاکستان گفته است که مقامات افغان نباید حضور داعش را در کشور شان سطحی بنگرند .
روزنامه  دیلی تایمزچاپ پاکستان گزارش داده است که ، فؤاد چودری وزیر اطلاعات آنکشور از مقامات افغان خواسته است  تا نسبت به تهدیدهای داعش بیشتر اهمیت بدهند و این موضوع را سبک نشمارند.
چودری به آدرس امرالله صالح  که تازه به عنوان سرپرست وزیر٬ وزارت داخله گماشته شده  راست گفته است  کابل باید داعش را جدی بگیرد.
او گفته است :  (شما انتخاب می‌کنید که آیا پاکستان در این مسیر به‌ عنوان یک متحد در کنار شما قرار بگیرد و یا مثل همیشه اسلام آباد باید قربانی شکست‌های دولت کابل باشد. )از صالح به عنوان مرد قاطع در برابر طالبان یاد میشود ضمنا وی در برابر پاکستان به عنوان حامی طالبان موضع صریح داشته است .
آگاهان میگویند که این مقام پاکستانی بار دیگر به بیراهه رفته و به الفاظ و گفته های کاذب پناه برده است در حالیکه از پاکستان به عنوان منبع ترویج افراط گرایی درمنطقه یاد میشود که داعش را در افغانستان سازماندهی کرده است
مقامات روسیه چندی قبل گزارشی  را منتشر ساختند که نشان میدهد که حلقات در صدد اند تا داعشی های شکست خورده در عراق و سوریه را به افغانستان انتقال دهند ٬ این مقامات بنادرآبی در امارات متحده عربی ٬ عمان و کراچی پاکستان را دهلیز های عبورداعش به سمت افغانستان دانسته اند ٬ داعش های فراری از این مسیر ها به پشاور آورده میشوند و از انجا به افغانستان انتقال میابند و این کار٬بدون نظارت سازمان های استخباراتی پاکستان امکان پذیر بوده نمیتواند .
یاد آوری این مساله که گویا داعش در افغانستان حضور دارد و دولت افغانستان باید متوجه آن باشد برنامه یی است تا رهبری جدید بخش نظامی کشور را در تنگنا قرار دهد .
به گفته ناظران سیاسی، انتخاب امرالله صالح برای وزارت داخله و اسدالله خالد برای وزارت دفاع ملی که چهره های قاطع اند و میتوانند سرکشی های طالبان را مهار  و داعشی ها را به جای شان رهنمایی کنند .
عملکرد آنها تأثیر خوبی بر روند مذاکرات صلح با طالبان و برگزاری انتخابات آنی ریاست جمهوری افغانستان داشته باشد.و این به مزاج پاکستان برابر نیست و آنها بار دیگر  راه توطیه و دسیسه را در برابر افغان ها در پیش گرفته اند   تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا