اقتصاد

قرارداد پروژۀ بزرگ منطقوی کاسا – ۱۰۰۰ عقد شد

کابل 21 قوس باختر
شرکت برشنا به ارزش ۲۳۵.۱۶ میلیون دالر امریکایی، سه قرارداد جداگانۀ پروژه منطقوی برق کاسا – ۱۰۰۰ را با دو کمپنی مختلف در ارگ ریاست جمهوری به امضأ رسانید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی  شرکت برشنا به آژانس باختر ، قرارداد پروژه برق منطقوی از آسیایی مرکزی به آسیایی جنوبی در سطح افغانستان را انجنیر امان الله غالب رئیس عمومی اجرائیوی د افغانستان برشنا شرکت، باحضورداشت رئیس جمهور دولت ج.ا.ا، وزیر انرژی و آب، اعضای شورای ملی و شورای ولایتی و رسانه ها، با کمپنی های KEC  و   KPTL امضأ نمود.
قرارداد بخش اول این پروژه ۷۶.۹ ملیون دالر امریکایی ارزش داشته که با کمپنی KPTL امضأ گردید، بخش دوم این پروژه ۸۵.۴۳ ملیون دالر و بخش سوم آن ۷۲.۸۳ ملیون دالر ارزش داشته که قرارداد آن باکمپنی بین المللی  KEC هندی عقد شد.
مصارف مجموعی این پروژه در خاک افغانستان ۲۳۵.۱۶ ملیون دالر آمریکای بوده، که از کمک های بلاعوض بانک جهانی تمویل میگردد.
بودجۀ مجموعی پروژه منطقوی کاسایکهزار در حدود ۱،۲ میلیارد دالر امریکایی تخمین گردیده است، که طول این پروژه ۷۶۵ کیلومتر بوده و ۵۶۳ کیلومتر آن از خاک افغانستان میگذرد.
لین انتقال برق پروژه متذکره از شمال افغانستان بندر شیر خان الی بندر تورخم را گذر نموده، که در امتداد آن تخمینا ۶۰۰ محلات، ۲۳ ولسوالی و ۷ ولایت از جمله (کندز، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، کابل، لغمان او ننگرهار) قراردارند. همچنان باشنده گان که در امتداد خط انتقال لین متذکره موقعیت دارد از کمک های انکشاف محلات مستفید خواهند شد. 
پروژه منطقوی کاسا یکهزار گامی بزرگی اقتصادی است، که با تطبیق آن در کشور و منطقه صلح وثبات سراسری تامین و زنده گی مرفه برای مردم افغانستان، پاکستان، قرغزستان و تاجکستان به بار خواهند آورد.
پروژه منطقوی برق "کاسا ١٠٠٠" از آسیاى مرکزى به آسیاى جنوبى، بین افغانستان و پاکستان، علاوه بر فواید اقتصادى، روى وضعیت امنیتى و ثبات سیاسی نیز تاثیرات مثبت خواهند گذاشت. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا