گزارش ها

فقر، نا امنی ، تغییرات آب وهوا، آفات طبیعی عوامل اند که میزان گرسنگی را در افغانستان افزایش می دهد

کابل 23 میزان باختر
ازروز جهانی غذا در کشور در حالی گرامیداشت به عمل می آید که به باور کارشناسان بیشتر از نصف نفوس از مصونیت غذایی بهره مند نمی باشند.
به گزارش خبر نگار آژانس باختر، فقر، نا امنی ها، تغییرات آب وهوا، بی ثباتی سیاسی وآفات طبیعی از جمله عوامل اند که میزان گرسنگی در افغانستان را افزایش می دهد.
به اساس آخرین در یافت های وزارت اقتصاد که  همکاری بانک جهانی ارزیابی را پیرامون  مصونیت غذایی در افغانستان انجام داده اند بیشتر از نصف مردم افغانستان از مصونیت غذایی بر خوردار نمی باشند. از آغاز اداره موقت در افغانستان تا چند سال پیش حدود -81- نهاد بین المللی مشغول فعالیت در عرصه بهبود محصولات کشاورزی بود اما تا هنوز هیچ پشنهاد وراهکاری که بتواند میزان فقر وگرسنگی در کشور را کاهش دهد ارائه نشده است.
به باور کار شناسان فقروگرسنگی واژه های اند که مردم افغانستان عملا" در قاموس زندگی خود معنی انان را با گوشت خون، پوست واستخوان درک کرده اند اما انچه بر همه این زخمها مرهم می گذارد این است که تنها مردم افغانستان نیستند که بافقر وگرسنگی می رزمند بل گرسنگی یک پدیده جهانی می باشد.
به هر صورت فقر وگرسنگی موجود در افغانستان نیازمند راهکار سازی دقیق وهمه جانبه می باشد.
سید مسعود کار شناس بحش اقتصادی واستاد  دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل می گوید بیشتر از نصف نفوس افغانستان به غذا کافی دسترسی ندارند اوبااینکه مطرح ساخت، تجا رت به اساس قوانین خاص تجارتی زاده میشود. تجار وسرمایه داران طوریکه شاید وباید است به رضایت مشتری مصونیت صد فیصد غذایی توجه خاص ندارند.
او تاکید کرد که گزینه های که میتواند باعث کاهش فقر وگرسنگی در افغانستان شود ترویج بر نامه های کار در بدل توزیع مواد غذایی می باشد.
او همچنان گفت که برای ایجاد مصئونیت غذایی نه تنها دولت بلکه بخش خصوصی نیز تلاش کند.
اگر از بخش عدم تطبیق در عرصه ارزیابی مواد غذائی بگذریم افغانستان از لحاظ اقتصادی متکی به زراعت است آیا در این بخش از فرصت های به وجود آمده چندین ساله استفاده شده ؟  افغانستان از لحاظ محصولات مواد غذایی به خصوص گندم به خودکفایی رسیده است.
در این باره محمد عمر رئیس ذخایر وزارت زراعت گفت که در کشور ما سالانه چهار میلیون تن گندم زرع می شود و این گندم نمی تواند نیازمندی کشور ما را مرفوع نماید به خاطر رفع این معضل دو میلیون تن گندم از کشور های ایران، ازبکستان، قزاقستان و هندوستان وارد کشور میشود.
او نیز جنگ و نا امنی را عامل اساسی عدم مصونیت غذایی عنوان کرد که اسباب تجدید ساحات زراعتی را فراهم کرده است .
آیا می توان با رشد محصولات زراعتی به تنهائی فرصت ها را برای ایجاد و مصئونیت فراهم کرد برخی مطرح میسازد تا زمانی که راهکار های اساسی برای از بین بردن بیکاری و فرصت های کاری عملی نگردد ممکن میزان فقر در کشور افزایش یابد.
عبدالفتاح احمدزی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی در این رابطه گفت که از سال 2014 به این طرف از میزان کمک های که جامعه جهانی به کشور کاسته شده است.
به گفته وی 39.1 فیصد مردم کشور زیر خط فقر زندگی می کند . این میزان در فصل سرما افزایش می یابد زیرا کار های ساختمانی محدود میشوند و بخش از مردم عاید نه چندان خوب که دارند را از دست میدهند.
او همچنان گفت با باریدن برف و باران راه های مواصلاتی و عایداتی مسدود می شود که در آن صورت مواد غذائی به صورت درست به دسترس نیازمندان قرار نمی گیرد و این مساله نیز در افزایش میزان فقر اثر گذار است.
در کنار بیکاری و فقر و عدم رشد تولیدات زراعتی موجودیت مواد خوراکی بی کیفیت وارداتی نیز معضل ساز است.
برخی به این باور اند که اصلاً کیفیت مواد خوراکی در افغانستان ارزیابی نمی گردد.
داکتر محمد امید، سرپرست صحت محیطی وزارت صحت عامه گفت که مواد غذائی که از خارج وارد کشور میشود توسط دفتر ساحوی که در بنادر وجود دارند در آنجا ارزیابی می گردد مواد غذائی نمونه گیری می شود به ولایت های همجوار فرستاده می شود.
به همه حال دفتر نمایندگی سازمان جهانی غذا، در افغانستان مطرح می سازد که همکاری های این نهاد در افغانستان با مشورت حکومت افغانستان ادامه دارد به گفته وحید الله امانی مسئول روابط عامه این دفتر از طریق این نهاد 3.6 میلیون نفر زیر پوشش برنامه های مختلف این سازمان قرار می گیرند.
به هر صورت تجلیل از روز جهانی غذا علی رغم دشواری های که در کشور وجود دارد بدون دست آورد نیست شورای وزیران کشور در صدد ایجاد برنامه پنج ساله دراین راستا می باشد.
وزارت زراعت، احیأ و انکشاف دهات در همکاری نهاد های دیگر تلاش دارند تا با راه اندازی پروژه زود رس زراعتی و اقتصادی از افزایش میزان فقر و گرسنگی در کشور جلوگیری کنند.  مومنه احمد یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا