تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره: مبارزه با فساد اداری نیاز به یک میکانیزم کارا دارد

کابل باختر 19 ثور
رئیس حمهور غنی روز گذشته در کنفرانس که از سوی اتحادیه اروپا در  مورد مبارزه با فساد در کابل برگزار شده بود در کنار آنکه وزارت امور داخله را قلب فساد خواند گفت نهاد های مبارزه با فساد ، آلوده به فساد اند
مفسر آژانس باختر مینگارد: اتحادبه اروپا روز گذشته کنفرانسی را در کابل برگزار کرد که در ان جنبه ها، عوامل فساد اداری در افغانستان و عمل کرد دولت این کشور در برابر آن بررسی شد
در کار کنفرانس در کنار اشرف غنی رئیس جمهوری ، جمع  دیگری از مقامات عالی رتبه کشور حضور داشتند آقای غنی در سخنرانی خود ابعاد و عوامل فساد اداری در کشور را بررسی کرد ضمن آنکه وزارت امور داخله را قلب فساد خواند از آغشته بودن آن نهاد ها به فساد سخن گفت که خود مامور مبارزه با فساد اند.
او یاد آور شد که شهروندان افغان از ادامه فساد در کشور شان نگران اند
همچنان در کار کنفرانس، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور نیز از گسترش فساد در کشور یاد آور شده گفت که هنوز هم افراد، در نهاد های دولتی بر اساس رابطه و علایق استخدام میشوند.
آنچه در سخنان این دو مقام بلند پایه کشور بیان شد بخشی از واقعیت های جامعه امروزی ما است که نمیتوان آن را نادیده گرفت و یا از آن سطحی عبور نمود.
امروز فساد اداری در کشور چنان متبارز و حاد است که نادیده گرفتن آن تیشه زدن در ریشه جامعه است.
تنها وزارت های داخله و یا خارجه نیستند که از وجود فساد دچار مشکل اند. این پدیده امروز به یک مرض مزمن در نهاد دها دولتی تبدیل گردیده است، چشمه های عایداتی دولت به گونه یی درست نظارت نمیشود و نسبت به  قرار داد های بزرگ و کوچک در نهاد دهای دولتی حرف ها و اتهامات زیادی وارد میگردد و این نشان میدهد که پدیده فساد اکنون به یک پدیده فراگیر در تمامی نهاد های حکومتی تبدیل گردیده است. در حالیکه در برابر آن اتهامات و حرف های زیادی وجود دارد، انتقاد های بیشتر میگردد مگر کارکمترصورت گرفته است حتا مسئوولان بلند پایه حکومت در برابر آن دید انتقادی دارند تا عمل و برخورد قاطع.
شماری از فعالان جامعه مدنی و آگاهان امور سیاسی میگویند که حرف امروز از استخدام افراد به اساس قرابت، سلیقه و روابط است و آن را بلند ترین مقام های حکومتی با دید انتقادی بیان میکنند مسئوولان که خود صلاحیت اجراییوی دارند چرا در برابرآن ایستاده نه شده اند؟
برخی را باوربه این است که ادامه جنگ یکی از مولفه ها ناهنجار ی های کشور که با فساد اداری در اتباط دارد معرفی میشود در این جای شک نیست  که جنگ، ناامنی و بی ثباتی بسا از فرصت ها را از ما گرفت مگر این وضعیت نمیتواند بهانه برای عدم پیشرفت باشد
در کنار جنگ برخی موارد دیگر چون، وابستگی ها قومی، سمتی، لسانی، حزب و گروهی عدم قاطعیت، ضعف مدیریت مشکلات در نهاد های عدلی و دستگاه قضایی، مشکل بنام فساد  را در کشور جدی تر و پهن تر ساخته است.
مردم را باور به این است که برای مبارزه با فساد و سایر ناهنجاری های اجتماعی در کشور یک میکانیزم مشترک به میان آید میکانیزم که ازتعلقات و اختلافات سیاسی به دور باشد.
با آنکه از واقعیت تلخ فساد در کشور نمیتوان چشم پوشی کرد برخی حلقات در تلاش اند که از ان به عنوان حربه سیاسی استفاده نمایند که به این ترتیب، پدیده ناهنجار فساد نه تنها مهار نمیگردد بل گسترش میابد و جدی تر میشود. حل این مشکل در ان است که فساد اداری به عنوان یک مشکل حاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بازدارنده پیشرفت و انکشاف پنداشته شود و در یک دید و قوت ملی در برابر آن مبارزه صورت گیرد تا گفته ها به عمل رو  آورد و اعتماد مردم بیشتر جلب گردد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا