سیاست

رئیس جمهور غنی در بنیاد پژوهشی کوبر سخنرانی کرد

کابل باختر 13 قوس
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان روز گذشته در بنیاد پژوهشی کوبر در برلین سخنرانی کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، در این نشست که اکثریت اشتراک کننده گان آن مقامات ارشد حکومت آلمان و اعضای پارلمان آن کشور بودند، رئیس جمهور در مورد مسایل مختلف از جمله چگونگی مبارزه با تروریزم، تهدید های مشترک، وضعیت مهاجرین افغان در اروپا، پروسه صلح و مسایل  اقتصادی صحبت نمود.
رئیس جمهور گفت که سال گذشته تلاش های ما برای جلوگیری از به وجود آوردن وضعیتی بود که طالبان و حامیان شان می خواستند دو جغرافیای سیاسی را در افغانستان ایجاد کنند و ما را مجبور کنند که به یک صلح ذلت بار تن دهیم، ولی ما اجازه ندادیم دشمن به این هدف برسد.
رئیس جمهور افزود که در این راستا قربانی های زیادی را متقبل شدیم ولی این قربانی ها قیمت وطن دوستی ای است که نیروهای امنیتی و دفاعی ما  به آن پرداخته اند که ما به آنها افتخار می کنیم.
رئیس جمهور در مورد پروژه های اقتصادی که از مسیر افغانستان می گذرد و آسیای مرکزی را به جنوبی وصل می کند گفت که این پروژه ها از پلانگذاری اکنون به مرحله تطبیق رسیده است.
رئیس جمهور غنی افزود که اکثریت افغان ها می خواهند در کشور شان باقی بمانند و حکومت افغانستان در شراکت با همکاران بین المللی تلاش می کند زمینه های را فراهم سازد تا آنان بتوانند در افغانستان بمانند و نیاز بیرون شدن از افغانستان را احساس نکنند. وی افزود که این کار را افغانستان به تنهایی انجام داده نمی تواند زیرا گروه های جرمی، در تبانی با شبکه های قاچاقبر و تروریست بخاطر قاچاق انسان در بیرون از افغانستان فعالیت می کنند.
محمد اشرف غنی گفت که پاکستان از ۱۴ سال بدینسو – و به باور اغلب حتی از ۴۰ سال به این طرف در یک جنگ نا اعلام شده علیه افغانستان قرار دارد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد که خواست مردم افغانستان بعد از اکسیجن، صلح است، اما صلح ذلت بار را هیچگاهی قبول ندارند و فصل های اول و دوم قانون اساسی افغانستان از بنیادی ترین خطوطی است که در روی آن بحثی صورت نخواهد گرفت.
گفتنی است که بنیاد کوبر از مهمترین نهاد های علمی و پژوهشی آلمان است که در گذشته نیز میزبان شخصیت‌های برجسته‌ای جهان بوده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا