گزارش ها

حقانی٬ شبکه که اعتقاد به صلح ندارد

کابل/ ۱۸ثور/ باختر
اداره امنیت ملی دیروز اعلام داشت که یک هسته تروریستی را که به گونه مشترک از سوی داعش و شبکه حقانی اداره میشد٬ در حومه کابل متلاشی کرده است.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ روزگذشته نیروهای خاص امنیت ملی در  ساحه کجکین ولسوالی شکردره کابل عملیاتی را به هدف گرفتاری اعضای یک شبکه تروریستی سازماندهی کردند که با مقاومت باشندگان یک منزل مسکونی مواجه شدند.
درگیری چند ساعت ادامه یافت٬ مگر سر انجام با کشته شدن پنج نفر که گفته می شود اعضای این شبکه اند خاتمه یافت.
امنیت ملی در خبرنامه گفته است که در این عملیات یک هسته تروریستی که به گونه مشترک از سوی داعش و شبکه حقانی اداره می شد٬ متلاشی شده است.
پنج عضوی این شبکه که سه زن و دو مرد مشمول آنان است کشته اند و همچنان هشت عضو دیگر این هسته از سه نقطه دیگر شهرکابل بازداشت شده اند.
امنیت ملی گفته است که در راس این هسته تروریستی شخصی بنام ثناوالله حضور داشت که مسوول شهری ٬شهر کابل در شبکه حقانی بود.
از منزل مسکونی که این هسته در آن ایجاد و فعالیت داشت برعلاوه مقادیری از مواد انفجاری٬ اسلحه سنگین شامل توپ های ۸۲ ملی متری و یک هواپیمای بدون سرنشین نیز بدست آمده است.
امنیت ملی گفته است که این هسته٬ مصروف انجام فعالیت های پیچیده در شهر کابل بود.
حمله راکتی بر مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ماه حوت سال گذشته٬ دو بار حمله راکتی بر پایگاه هوایی بگرام (این پایگاه از سوی نیروهای امریکایی مورد استفاده قرار می گیرد) حمله بر درمسال هموطنان سیک ما در شوربازار کابل٬ حمله بر شرکت کنندگان مراسم یاد بود از جان باختن عبدالعلی مزاری در ناحیه ششم شهر کابل٬ مواردی از فعالیت های این شبکه تروریستی بوده است.
این هسته تروریستی در حالی در کابل شناسایی و متلاشی می شود که تلاش های صلح در افغانستان تندتر شده است و طالبان که شبکه حقانی بخشی از تشکیلات آنان است٬ در ۳حوت سال پار با امریکا توافقنامه صلح را امضا کرد .
کاهش خشونت ها٬ رو آوردن به مذاکرات میان افغانان و بالاخره تلاش برای اعاده صلح در کشور بخشی از تعهدات طالبان در این توافق نامه بود.
جالب این که٬ زمانی که امریکا وطالبان سرگرم گفت وگو در دوحه قطر بودند و امریکا بارها از ادامه فعالیت های خشن شبکه حقانی ابراز نگرانی کرد٬ با گرم شدن فضای این گفت وگوها بود که سراج الدین حقانی سر دسته شبکه حقانی با ارسال مقاله به نیویارک تایمز از علاقه مفرد خود به صلح سخن گفت و فضای گفت وگوهای دوحه را گرمتر کرد.
مگر حالا مخوف ترین هسته این شبکه در کابل متلاشی می شود٬ هسته که برعلاوه انجام حمله های پیچیده هراس افگنانه در افغانستان٬ دو بار پایگاه هوایی بگرام را نیز هدف قرار داده است.
این نشان می دهد که شبکه حقانی که سردسته آنان (سراج الدین حقانی) معاون رهبر طالبان در تشکیلات شورای کویته است٬ اعتقادی به صلح ندارد.
همچنان با شناسایی و متلاشی شدن این هسته تروریستی این مساله وضاحت پیدا کرد که شبکه حقانی و داعش در کنار هم اند.
شماری از آگاهان و کارشناسان نظامی و امور امنیتی به این باور اند که در بحث فعالیت داعش در افغانستان٬ فعالیت مستقیم این گروه مورد بحث نیست بل داعش در افغانستان از اعضای پشین طالبان شکل گرفته است در حقیقت داعش افغانی٬ دنباله رو برنامه های است که طالبان در تحقق آن کوتاه مانده اند.
در واقعیت داعش که در افغانستان فعالیت دارد از لحاظ شکل و محتوا٬ با داعش که در عراق و سوریه فعالیت داشت فرق زیاد دارد.
از دید ساست ورزان٬ آگاهان سیاسی و کارشناسان نظامی در افغانستان٬ طالب و داعش در افغانستان دو روی یک سکه اند و برای یک هدف و یک برنامه کار می کنند و نمی توان میان آنان فرق قایل شد.
باری یک افسر استخبارات پاکستان که چند سال قبل در یکی از ولایت های شرقی افغانستان گرفتار شده بود٬ صریحا اعتراف کرد که ما داعش و طالب را با دو نام جدا مگر برای انجام یک فعالیت ایجاد کردیم٬ تا ماموریت را طالبان انجام دهند و داعشی ها مسوولیت پذیر شوند.
زمانی که بحث صلح است و طالبان برای پیشرفت روند گفت وگوهای صلح خواستار رهایی پنج هزار زندانی شان اند٬ در چنین یک فرصت فعالیت یک هسته وابسته به شبکه حقانی٬ چگونه توجیه شده می تواند؟
در میان پنج هزار زندانی که طالبان خواستار رهایی شان اند شماری زیادی از آنان٬ اعضای شبکه حقانی اند.
نگرانی دولت و مردم افغانستان از این است که آزاد شدگان دو باره به میدان های جنگ باز نگردند و رهایی هزاران طالب٬ صف جنگجویان و هسته های هراس افگنانه را تقویت نکند.
حادثه اخیر نشان داد که این نگرانی ها موجه اند.
در کنارآن٬ این مساله نیز وضاحت یافت که شبکه حقانی در ظاهر امر در ترکیب طالبان است در حالی این شبکه برنامه و اهداف خود را دارد و برای انجام آن٬ خود را مکلف به دستور گیری از شورای کویته نمی داند و پیرو آن شورا نیست.
این نشان می دهد که طالبان در چند دستگی قرار دارند٬ معامله و یا تعامل با یک جناح راه رسیدن به صلح در افغانستان نیست٬ بهتر است در بحث صلح با طالبان بیشتر محتاط بود٬ شکل و محتوای این بحث را بازنگری کرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا