صحت

دو میلیارد نفر در خطر ابتلا به زیکا هستند

منابع خبری بین المللی- باختر-25 سنبله
سازمان بهداشت جهانی امروز اعلام کرد هیچ‌یک از ورزشکاران یا تماشاگرانی که در المپیک ریو حاضر بودند به زیکا مبتلا نشده‌اند و نگرانی در مورد آن بی‌پایه است. با این حال دانشمندان می‌گویند بیش از دو میلیارد نفر در آفریقا و آسیا در معرض ابتلا به زیکا هستند.
محققان دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه تورونتو مدلی ریاضی را برای پیش‌بینی همه‌گیری زیکا پیشنهاد و نتایج تحقیق خود را در نشریه لنست منتشر کرده‌اند.
این مدل‌سازی بر اساس تعداد کسانی که با هواپیما از مناطق شیوع زیکا به آمریکای جنوبی به آفریقا و آسیا سفر کرده‌اند، مناطقی که پشه ناقل ویروس زیکا در آنجاها زندگی می‌کند، و آب هوای مناطق انجام شد و هدف این بود که دریابند کدام کشورها در معرض همه‌گیری زیکا هستند.
بر اساس این مدل‌سازی، "تعداد بسیار زیادی" از مردم دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که پیشگیری، شناسایی و مبارزه با این بیماری بسیار دشوار است.
به گفته محققان، هند، اندونزی و نیجریه بیش از دیگر کشورهای دنیا در معرض همه‌گیری و گسترش این ویروس هستند چون "هر ماه پنج هزار نفر از مناطق شیوع زیکا به این کشورها سفر می‌کنند."
پس از آن فیلیپین، ویتنام، پاکستان و بنگلادش از کشورهایی هستند که بعلت کمبود منابع بهداشتی در مقابل شیوع زیکا آسیب‌پذیرند.
به گفته کامران‌خان از محققان این پژوهش، تشخیص و اقدام برای مبارزه با این بیماری "بشدت وابسته" به توان بهداشتی کشورها است.
با این حال این پژوهشگران به این نکته اشاره می‌کنند که ممکن است در برخی مناطق مصونیت به این ویروس وجود داشته باشد و خطر همه‌گیری را کاهش دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا