جهان

توافق ایران و ۱+۵ از پایان ماه جدی امسال اجرا می‌شود

تهران – بی بی سی – ۲۳ جدی – باختر
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده اتمی ایران گفت که موارد اختلاف با قدرت‌های جهانی در مورد جزئیات توافقنامه ژنیو حل شده و این توافقنامه از آخرین روز ‌ماه جاری شمسی اجرا خواهد شد.
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و ویلیم هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا هم حل اختلافات با ایران بر سر این توافقنامه را تأیید کرده اند.
بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، با انتشار بیانیه‌‌ای از این توافق استقبال کرده است. او توافق جدید را یک "پیشرفت ملموس" توصیف کرده است.
بر اساس توافقنامه ژینو، ایران متعهد می شود که در شش ماه آینده برنامه غنی سازی اورانیوم خود را محدود کند، تأسیسات هسته ای اراک را توسعه ندهد و امکان بازرسی های بیشتر را برای اداره بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.
در مقابل گروه ۱+۵ (امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) متعهد شده اند که تحریم فلزات گرانبها، پتروشیمی و صنعت موترسازی را کاهش دهند، در این شش ماه تحریم های جدید وضع نکنند و امکان دسترسی ایران به بخشی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را فراهم کنند.
دو طرف در طول این شش ماه، در مورد حل و فصل نهایی اختلافات و نگرانی های موجود در مورد برنامه اتمی ایران گفت و گو خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا