TOPجهان

آسترالیا نیز نظامیان خود را از افغانستان بیرون کرد

کانبیرا/دویچه وله/۲۱سرطان/باختر
وزیر دفاع آسترالیا تأیید کرد که قطعات نظامی کشورش در هفته های اخیر از افغانستان بیرون شده اند. به این ترتیب مأموریت نظامی آن کشور نیز در جنگ بیست ساله در افغانستان به پایان رسید.
آسترالیا در ماه اپریل سال روان اعلام کرده بود که در پیوند با تصمیم واشنگتن در مورد بیرون کشیدن قطعات امریکایی از افغانستان تا ماه سپتمبر، مأموریت نظامی خود را نیز در این کشور پایان می دهد.

پیتر داتن، وزیر دفاع آسترالیا، روز یکشنبه به سکای نیوز گفت که آخرین پرسونل حمایتی کشورش در چند هفته اخیر افغانستان را ترک کرده اند.
او افزوده است که این بدان معنا نیست که آسترالیا در دیگر برنامه های احتمالی در کنار ایالات متحده امریکا نمی ایستد، آنهم وقتی کارزارها در چارچوب منافع آسترالیا و متحدانش باشد، اما این مأموریت فعلی باید پایان داده شود.
آسترالیا در ۲۰ سال اخیر، در جریان مأموریت نظامی به رهبری ناتو و ایالات متحده امریکا، جمعاً ۳۸ هزار سرباز خود را به افغانستان فرستاده بود تا در برابر طالبان و سایر گروه های دهشت افگن عملیات انجام بدهند.
این مأموریت برای آسترالیا میلیاردها دالر هزینه برداشت و ۴۱ سرباز آن کشور در آن جان باختند.
هرچند حکومت آسترالیا تنها شمار کمی از سربازانش را در افغانستان مسقر کرده بود، زیرا قطعات رزمی خود را قبلاً در سال ۲۰۱۳ بیرون کشیده بود، با آنهم به دلیل تلفات سربازانش، با مخالفت های در داخل کشور روبرو بود.
نظامیان پیشین آسترالیایی حکومت آن کشور را تحت فشار قرار داده اند تا در مورد تلفات سربازان و قراردادی های آسترالیایی در افغانستان تحقیقات رسمی را انجام بدهد.

در همین حال اردو و پولیس آسترالیا تحقیقات در مورد ادعا های را آغاز کرده اند که بر اساس آنها گویا نیروهای ویژه هوایی آن کشور در افغانستان مرتکب جنایات متعدد جنگی شده اند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا