جامعه

هرات در آستانه بهره گیری از نخستین نیروگاه برق مختلط بادی وآفتابی

شهرهرات 7 سرطان باختر
مسولان در ولايت از پیشرفت 90درصدی کار ساخت اولین نیروگاه تولید برق مختلط بادی و آفتابی خبر ميدهند.
کار ساخت اولین نیروگاه تولید برق مختلط بادی و آفتابی که درسنبله سال گذشته آغاز گردید تا کنون حدود 90 درصد تکمیل گردیده است.
این نیروگاه که قابلیت تولید 2 میگاوات انرژی قابل تجدید را دارا بوده در زمینی به مساحت چهار هکتار در مربوطات ساحه شهرک صنعتی واقع در ولسوالی گذره ولایت هرات افتتاح گردید.
این پروژه به هزینۀ 5 میلیون دالر آمریکایی به کمک کشور جاپان با حضور وزیر انرژی و آب و مقامات محلی هرات تهداب گذاری شد و طبق گفته مسوولان تا کنون ساحه پیشترفت این پروژه در حدود 90% فیصد رسیده است.
انجنیر نور احمد بارز رییس عمومی حوزه دریایی هریرود- مرغاب ضمن بیان این موضوع به آژانس باخترگفت:"تا کنون در این نیروگاه به تعداد پنج هزار و سه صد وبیست تخته سولر نصب و قراراست 3 توربین بادی که هرکدام با ظرفیت 100کیلووات می باشد در آینده نزدیک نصب شود".
گفتنی است از جمله 2 میگاوات برق حاصله از پروژه متذکره، مقدار یک هزارو هفت صد کیلووات آن از انرژی آفتابی تولید و سه صد کیلووات دیگر آن از انرژی بادی استحصال میگردد که مسئولیت اجرا این طرح را اداره خدمات پروژهای سازمان ملل با همکاری وزارت انرژی و آب افغانستان، شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) و پیمان کاران داخلی افغانستان به عهده دارند.
به گفته مسوولین در حوزه دریایی هریرود – مرغاب قرار است این پروژه در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار گیرد.
قابل ذکر است که وزارت انرژی و آب پروژه های بیشتری انرژی بادی و آفتابی در سطح زون غرب روی دست دارد که بزودی به مرحلۀ اجرا قرار می گیرد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا