صحت

اطلاع رسانی پیرامون راه های پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی توسط وسایل ارتباط جمعی، ضروری است

کابل باختر24 جدی
افزایش آگاهی عامه در مورد بیماری مهلک و واگیرداراچ آی وی نقش عمده در جلوگیری و کاهش ابتلا به این بیماری دارد و آشنایی با شیوه های اطلاع رسانی کشور های اسلامی در جامعیت و موفقیت برنامه های وقایوی و آگاهی بخش در خصوص ایدز در افغانستان می تواند اثر گذار باشد.
به گزارش خبرگزاری باختر سیمین حسن زاده معین نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ که در راس یک هیئت رسمی به منظور بازدید از نهاد های سیاستگذار در مورد وقایه و کنترول بیماری اچ آی وی در جاکارتا به سر می برد این مطلب را در دیدار با مسئولین وزارت قانون گزاری و حقوق بشر ، نهضت العلما و کمیتۀ ملی مبارزه با ایدز اندونزیا عنوان نموده، گفت: هر چند وزارت صحت عامۀ افغانستان با اجرای برنامۀ ملی مبارزه با ایدز در هشت زون کشور توانسته است گام های موثری را برای درمان ، کنترول و پیشگیری اچ آی ویبردارد اما تطبیق موثر و گسترش موفقانۀ این طرح ها ضرورت ملاقات با مسئولین وزارت خانه های ذیربط و علمای دینی کشور اسلامی اندونزیا را دارد.
سیمین حسن زاده افزود، انتقال دانش و تجارب علمی اندونزیا و آشنایی با فعالیت های تبلیغی علمای دینی این کشور ، اجرا کنندگان طرح ملی مبارزه با اچ آی ویرا در افغانستان یاری می رساند تا در کنار استفاده از روش های علمی و طبی ، به وسیله آموزه های دینی جامعه را از خطرات ابتلا به این بیماری آگاه نموده و زمینه بازگشت مجدد افراد مبتلا را به اجتماع و کسب سلامتی جسمی و روانی شان فراهم سازند.
در این دیدار مسئولین وزارت قانون گزاری و حقوق بشر، کمیسیون ملی مبارزه با ایدز و نهضت علمای اندونزیا نیز با تشریح سیاست هاو برنامه های این کمیسیون و فعالیت های علمای دینی در زمینۀ مقابله با اچ آی ویو حمایت از افراد مبتلا گفتند:طرح های وقایوی و حمایتی آنان که به هدف کاهش اضرار ، درمان و پیشگیری این مرض از سال 2003 در این کشور اجرا گردیده است تا سال روان میلادی اثرات مثبتی را در کاهش ارقام افراد مبتلا به جا گذاشته است .
گفتنی است این سومین بار است که هیئت مرکب از وزارت خانه های اطلاعات و فرهنگ ، امور زنان ، حج و اوقاف ، کار و امور اجتماعی ، صحت عامه و امور داخله به منظور افزایش سطح دانش مسئولان امر در ارایه خدمات اچ آی ویو آشنایی با برنامه های وقایوی و کنترول اچ آی وی به اندونزیا سفر می کند . این هیئت با شمولیت در کمیتۀ هماهنگی اچ آی وی بر افغانستان ، تجارب حاصله از سفر را در اجرای برنامۀ ملی مبارزه با اچ آی ویمورد تطبیق قرار خواهند داد.
خاطر نشان می گردد که بر مبنای امار وزارت صحت عامه، تاکنون 1676 مورد ابتلا به اچ آی ویدر کشور به ثبت رسیده است و این در حالیست که امار سازمان جهانی صحت رقم مبتلایان را بین 4500 تا 5000 نفر می داند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا