سیاست

گیتس : باید کرزی ازصحنه کنار زده میشد

کابل باختر/ 23/جدی
تفسیر برخبر:
وزیردفاع پیشین امریکا درکتاب خاطراتش که به تازه گی انتشار یافته از واقعیت های درقبال افغانستان پرده برداشته که یکی هم طرح دور زدن حامدکرزی ازقدرت سیاسی درافغانستان بوده است .
به گزارش آژانس باختر ، رابرت گیتس وزیردفاع پیشین امریکا دربخشی ازکتاب خاطراتش ادعاکرده که قصر سفید درسال 2009 میلادی زمانیکه دومین انتخابات ریاست جمهوری درجریان حضور نیروهای خارجی درافغانستان برگزار میشد، تلاش کرد تا حامدکرزی ازقدرت دور زده شود.
به گفته گیتس ، ریچارد هالبروگ که در آن زمان به عنوان نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان کارمیکرد درتبانی با سفیر آیکن بیری کوشید تا انتخابات درسال 2009 میلادی درافغانستان به دور دو کشانده شود.
این دو موفق به انجام این امر شدند هالبروگ و همکارانش تلاش کردند تا چهره های زیادی در افغانستان درانتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت نمایند تا آرای حامدکرزی کم گردد با آنکه انتخابات آن زمان به دور دو رفت مگر رقیب حامدکرزی به دلایل گوناگون ازرقابت مجدد با او خود داری کرد و کرزی دوباره رییس جمهوری افغانستان شد.
گیتس این حرکت را یک حرکت زشت خوانده و گفته با این حرکت ( دستان ماهم آلوده شد)
درسال 2009 میلادی زمانیکه انتخابات ریاست جمهوری برگزارمیشد عزیزالله لودین وداوود نجفی در رهبری کمیسیون مستقل انتخابات قرارداشتند .
با آنکه تاکنون آقای لودین در باره نوشته های رابرت گیتس چیزی نگفته مگر داوود علی نجفی این گفته ها را تائید کرده است . نجفی هم از ریچارد هالبروگ و پیتر گالبریت معاون امریکایی نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان یاد میکند که تلاش کردند تا حامدکرزی درانتخابات سال 1388 ( 2009) میلادی موفق نشود او از هشدار تیلفونی پیترگالبریت یاد میکند که به او گفته بود هرگاه نتایج انتخابات دور اول اعلام شود گور خودت را میکنی .
نجفی میگوید تحت این فشار ها وبن بست سیاسی بود که کمیسیون مستقل انتخابات بپذیرد تا انتخابات به دور دو کشانیده شود و حامدکرزی درحضور داشت جان کری سناتور پیشین دموکرات ها و وزیرخارجه فعلی امریکا پذیرفت تا انتخابات به دور دو برود.
پیترگالبریت بعداً به اساس اختلافات که با کای آیده نماینده ویژه سازمان ملل متحد روی چگونگی انتخابات درافغانستان داشت ازسوی بان کی مون سرمنشی سازمان ملل برکنار شد.
ازگفته های این مقام بلند پایه پیشین امریکا و عضو کابینه حکومت افغانستان بر میاید که تحولات سیاسی درافغانستان همیشه در سایه مداخلات بیرونی آسیب پذیربوده است  وخارجی ها کوشیده اند تا اثرو تاثیر شان را به گونه انکشافات حفظ کنند . آنها بازی های بزرگ سیاسی و استخباراتی را علیه مردم ما به راه انداخته اند که درآن تنها و تنها حفظ منافع خودشان مطرح بوده است . دراینجا هشیاری سیاسی مطرح است ، یعنی افغانها دور از صف بندی های سیاسی ، حزبی و تنظیمی شان درنقطه انتقال منافع ملی یکجا شوند و روی منافع زود گذرسیاسی محاسبه نکنند.
حالا که انتخابات دیگر پیشروست باید تجارب تلخ گذشته را درنظر داشت و ازآن پند گرفت و زمینه مداخله بیرونی را مساعد نساخت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا