اقتصاد

افزایش محصولات پسته درسمنگان

ایبک/ باختر/ 7 / سرطان
محصولات جنگلات پسته درسمنگان به مقایسه سال گذشته صد درصد افزایش یافته است به همین دلیل شول آن آغاز گردیده است.
شول به وقت معین نگهداری محصولات پسته اطلاق می شود.
انجنیر محمد اسلم دانا رئیس اداره زراعت و مالداری ولایت سمنگان به آژانس باخترگفت: ازطرف اداره زراعت یک هیات تعیین گردید و به اعضای آن وظیفه داده شد که ازنزدیک محصولات پسته را در جنگلات مختلف این ولایت بررسی  ارزیابی کنند.
به گفته وی اعضای هیات درهفته گذشته تمام جنگلات پسته را که شامل جنگلات مرکز و ولسوالی های فیروز نخجیر، خرم سارباغ، دره صوف بالا و حضرت سلطان را بررسی و ارزیابی نمودند.
رئیس زراعت گفت، از اثر این بررسی ها معلوم گردید درختان جنگلات پسته د رمرکز ولایت چهل درصد، ولسوالی فیروزنخجیر 25 درصد، حضرت سلطان پنجاه درصد، خرم سارباغ شصت درصد و دره صوف بالا شش درصد که اوسط آن بیشتر از سی ویک درصد می شود درختان پسته حاصل گرفته و بقیه داخل حاصل اند.
رئیس اداره زراعت می گوید به اساس همین بررسی محصولات درختان پسته نسبت به سال گذشته صد درصد افزایش یافته است.
رئیس اداره زراعت تصریح کرد مطابق قانون زراعت اگر درختان پسته پانزده درصد حاصل گرفته باشد قابل شول و محافظت بوده و به همین دلیل به شوراهای مردمی که به منظور محافظت دایمی جنگلات پسته به قریه های در اطراف جنگلات زندگی می کنند وظیفه داده شول پسته را پنج سرطان آغاز کرده الی دهم ماه سال روان خورشیدی که درآن زمان پسته خوب پخته می شود، نگهداری کنندکه بعداً طور رسمی شول آن از طرف دولت اعلان می گردد.
ازسوی هم اعضای شوراهای بررسی به منظور محافظت جنگلات پسته ازطرف اداره زراعت تشکیل گردیده از آغاز شول و محافظت آن استقبال نمود.
رحمت الله یکتن از اعضای شورای مردم جنگلات تی خونک که فهرست محافظان خود را به اداره زراعت آورده بود به آژآنس باخترگفت که باشندگان قریه های مختلف تی خونک پنجاه محافظ را به منظور نگهداری پسته تعیین نموده و این محافظان را در هفت محل جنگل با یک باب خیمه جابجا نموده و محافظت آن را آغاز کرده اند.
او گفت آنان بر علاوه محافظان کمیسیون ده نفری را از بزرگان قریه تشکیل داده و اعضای این کمیسون وظیفه دارند که همه روزه از چگونگی شول پسته حفاظت کنند.
درهمین حال سید رفیع الله روشن زاده مدیر اداره جنگلات اداره زراعت دلیل بلند رفتن محصولات پسته درسال روان را شرایط خوب اقلیمی عنوان نموده گفت اگر محصولات پسته امسال الی تاریخ 10 اسد نگهداری شود از آن بیشتر از سه صد متریک تن مغز پسته بدست آمده و باشنده گان این ولایت از مدرک فروش آن بیش از چهارمیلیون دالر پول عواید به دست خواهند آورد.
روشن زاده پسته رایکی از پیداوار مهم این ولایت عنوان نموده گفت که درمرکز و ولسوالی های سمنگان 42 هزار هکتار زمین جنگلات طبیعی پسته موجود بوده و بعد ازولایت بادغیس دومین ولایتی است که دارای جنگلات وسیع پسته می باشد.
وی گفت، مغز پسته سمنگان ازنگاه طبیعی بودنش طعم شیرین و لذیذ داشته و به همین سبب شهرت جهانی یافته و سالانه صد ها تن آن به بازار های هند، پاکستان و کشورهای اروپایی صادر گردیده و هزاران تن از باشندگان این ولایت از فروش محصولات آن معیشت زندگی شان را تامین می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا