سیاست

استاد دانش: کمیسیون مستقل انتخابات نباید تقویم انتخاباتی را نقض کند

کابل/۱۸ عقرب/باختر
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در دوازدهمین سالروز شهادت سید مصطفی کاظمی یکی از چهره های سیاسی کشور گفت که انتخابات اخیر ریاست جمهوری یکی از بهترین انتخابات های افغانستان بود و تنها نقطه قابل توجه میزان پایین مشارکت واجدین شرایط رأی دهی بود که این هم دلایل خاص داشت و به اصل مشروعیت و قانونی بودن انتخابات آسیبی نمی رساند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ وی در رابطه به نتایج انتخابات گفت: «ما هم به عنوان حکومت و هم به عنوان تیم دولت ساز به پنج اصل کلیدی باور کامل داریم که عبارت اند از احترام به قانون، احترام به رای مردم، احترام به استقلال و بی طرفی کمیسیون ها، حمایت از شفافیت و پاکسازی آرای سیاه از سفید و پذیرفتن نتایج انتخابات.
استاد دانش اضافه کرد که هیچ کسی حق ندارد که به انتخابات به عنوان یک ابزار بنگرد و هر زمان که به نفعش باشد آن را بپذیرد و اگر به نفعش نباشد، آن را زیر سؤال ببرد. به گفته وی، نباید کسی به خاطر منافع شخصی و گروهی خود مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد.
معاون دوم رییس جمهور اشاره کرد که کمیسیون انتخابات نباید از تقویم انتخابات تخطی کند و مردم افغانستان را بیش از این منتظر بگذارد. وی تاکید کرد:«کمیسیون باید هرچه زودتر نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کند تا سرنوشت سیاسی کشور روشن شود».
وی در رابطه به روند صلح نیز گفت که حکومت افغانستان به تمام معنی از این روند استقبال و حمایت می کند و ادعاهایی مبنی بر این که حکومت افغانستان یا شخص رییس جمهور تمایل به صلح ندارد و یا مخالف صلح است کاملا بی اساس و ناشی از رقابت های سیاسی است. وی گفت که حکومت برای صلح هم طرح و برنامه دارد و هم با جدیت آن را تعقیب می کند.
استاد دانش از همه کشورهای دوست مخصوصا ایالات متحده آمریکا و دولت های دیگر به خاطر تلاش های آنان در امر صلح و آغاز مذاکره مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان قدر دانی کرد. وی ایالات متحده آمریکا را یک متحد استراتژیک افغانستان خواند و گفت: در طول سالیان گذشته ما باهم منافع مشترک داشته ایم و به طورمشترک مبارزه علیه تروریزم و افراطیت را رهبری کرده ایم و در این راه قربانی های فراوان داده ایم و اکنون برای برقراری صلح نیز به طور متحد و مشترک همکاری خواهیم کرد.
معاون رییس جمهور گفت: «اعتماد سازی شرط اول موفقیت مذاکرات صلح است و حکومت در این جهت حاضر به هر نوع همکاری بوده است. وی افزود حکومت در رهایی زندانیان طالبان نیز در چوکات قوانین کشور آمادگی دارد، اما کاهش خشونت و برقراری آتش بس و آغاز مذاکره مستقیم، کلید اصلی اعتماد سازی است و موفقیت مذاکرات را تضمین خواهد کرد».
وی افزود که منافع ملی واقعی مردم افغانستان به جمهوریت و حقوق شهروندی گره خورده است و به همین جهت نظام مبتنی بر انتخابات، جمهوریت، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان جزء اصول اساسی و خطوط سرخ دولت و مردم افغانستان است.
معاون رییس جمهور گفت که صلح بدون مالکیت افغانان صلح یک جانبه و غیر عملی است که متأسفانه تا کنون روندی که آغاز شده است به طور عمده بین نمایندگان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان جریان پیدا کرده است و جانب افغانستان در آن دخیل نبوده است.
استاد دانش همچنان تصریح کرد: «ما در شرایط سال 1380 نیستیم که در وضعیت فقدان دولت به معنای واقعی آن بودیم و به جای دولت، احزاب و محورهای سیاسی تصمیم گیرنده بودند». به گفته وی احزاب سیاسی و نهادهای مدنی بر محور دولت گردهم بیایند و در روند صلح سهم بگیرند و اگر دولت افغانستان مطرح نباشد، نه صلحی برقرار خواهد شد و نه گروه طالبان به کسی دیگری بهایی قایل خواهد شد».
معاون رییس جمهور گفت که قانون اساسی وثیقه ملی و تنها عنصر تضمین کننده بقای دولت و نظام فعلی است و کنار گذاشتن آن هرچند به قیمت صلح به هیچ صورت قابل قبول نیست. به گفته وی کنار گذاشتن قانون اساسی به معنای فروپاشی نظام و بازگشت به 19 سال پیش است.
معاون رییس جمهور در مورد شخصیت و کارکردهای شهید سید مصطفی کاظمی نیز صحبت کرد و او را یک شخصیت مبارز و اندیشمند خواند.
وی اضافه کرد که کاظمی در دوره جدید در عرصه حکومت داری، نمایندگی شایسته از مردم در پارلمان و فعالیت های سیاسی کرد واز شخصیت های اثرگذار کشور بود.
معاون رییس جمهور گفت که شهید کاظمی از نگاه شخصی یک شخص روشنفکر، خوش فکر، خوش بیان، پاکدل، پاکدست و مبرا از زراندوزی های غیر مشروع و آلودگی های اخلاقی بود.
وی افزود که شهید کاظمی به مسایل فکری و فرهنگی اهمیت خاص قایل بود و از نگاه کار جمعی نیز یک مدیر توانا، باانرژی و پرتحرک بود.
در محفلی که به مناسبت دوازدهمین سال شهادت سید مصطفی کاظمی در تالار لویه جرگه برگزار شده بود سید علی کاظمی برادر مصطفی کاظمی، یونس قانونی رییس اسبق پارلمان و دیگر شخصیت های سیاسی و ملی نیز پیرامون شخصیت و تاثیرگذاری سید مصطفی کاظمی در زمینه و زمانه های مختلف سخنرانی کردند.ختم/شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا