صحت

ثبت شصت ودو بیمار ایدز دربلخ

شهرمزارشریف 12 قوس باختر
ازیک هزار وهشتصد هفتاد فرد آلوده به مرض ایدز،یا(اچ،ای،وی) در سطح کشور، شصت ودو تن آن درولایت بلخ میباشند واز جمله شصت دو تن مصاب به مرض ایدز،درولایت بلخ چهل وپنج نفر آنرا مردها، هفده تن را خانمها وپنج تن دیگر راکودکان زیرسن تشکیل میدهند.
این مطلب را داکتر میرویس ربیع رئیس صحت عامه بلخ که درهمایش گرامیداشت از روزجهانی مبارزه با مرض ایدز صحبت میکرد بیان نموده گفت:حسب یافته های وزارت صحت عامه کشور وبررسی بعضی از نهادهای که درپیوند مبارزه با مرض ایدز فعالیت دارند تا کنون بیش از یکهزار وهشتصد فرد مصاب به پدیده شوم ایدز شناسای شده است که شصت ودوتن آن درولایت بلخ میباشند.
موصوف یاد آورشد گمانه زنی ها در باره شناسای افراد مصاب به مرض کشنده ایدزدرکشور بالای چهار هزارانسان را نشان میدهنداما بازهم نسبت به موجودیت به نفوس سی وپنج ملیونی کشور نا چیز میباشد که علت آن مسلمان بودن مردم افغانستان ومتعهد بودن مردم به باورهای دینی واسلامی همچنان متعهد بودن زنان وشوهران به یک دیگر میباشد که انسانها را از مقاربت های جنسی،روابط غیر اخلاقی جنسی باز میدارند.
رئیس صحت بلخ عامل مصاب شدن افراد را به مرض ایدز فقر، جنگ،بی سوادی، نا امنیها ،مهاجرت ها و نبود کار برای جوانان یاد آورشد که توسط مقاربت های غیر شرعی، روابط جنسی واستفاده از سرنج توسط افراد مصاب به مرض ایدز ومعتادین میباشد.
ربیع نقش علما، ایمه مساجد، معارف ورسانه ها را در آگاهی دهی واطلاع رسانی ازآفت مرض ایدز ونحوه جلولگیری از این مرض کشنده را مهم وموثر دانست که ریاست صحت عامه با تمام امکانات با سایر نهادی های امداد رسان دربخش مبارزه با مرض ایدزشش مرکزکنترول،آگاهی دهی رادر سطح شهر مزارشریف و ولسوالی ها ایجاد نموده است که مرکز مشوره دهی محرم وجلوگیری انتشار مرض از مادر به کودکان در ریاست صحت عامه بلخ میباشد. همچنان دراین مراسم برای ورزشکاران باشگاه صحت عامه بلخ که درمسابقات بین المللی مقام سوم را از آن خود نموده بودند کپ مسابقه اعطا گردیده وبه شماری از ورزشکاران تقدیر نامه ازسوی ریاست صحت عامه وباشگاه ورزشی آن ریاست اهدا گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا