فرهنگ

صدمین سالگرد روزنامۀ اتفاق اسلام با گشایش نمایشگاه مطبوعات افغانستان درکابل بزرگ‎داشت شد

کابل / 15 سنبله / باختر
محمد طاهرزهیرنامزد وزیروسرپرست وزارت اطلاعات فرهنگ امروز به مناسبت یکصدمین سالگرد روزنامۀ اتفاق اسلام، اولین نمایشگاه مطبوعات افغانستان را درباغ بابر، افتتاح کرد.
به گزارش خبرنگارآژانس باختر؛ درمراسم افتتاح این نمایشگاه سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان کرد که افتتاح این نمایشگاه درحقیقت کارکرد نزدیک به 150 سال نشرات افغانستان را به تصویرمی کشد.
وی افزود که سال قبل نشریۀ اتفاق مشرقی صد سالگی‎اش را تجلیل کرد واکنون افتخارداریم که بارغم تمام مشکلات و گرفتاری‎ها، صد سالگی روزنامۀ اتفاق اسلام را تجلیل می کنیم.
محمد طاهرزهیر خاطرنشان کرد که یکصد ویک سال قبل شاه امان الله خان غازی  بعد ازاعلام استقلال سیاسی کشور،به کارهای فرهنگی آغازکرد و درسنبلۀ 1299 هجری شمسی روزنامه اتفاق اسلام به نشرات آغاز کرد. 
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت:  زمانی که درافغانستان سراج الاخبار دردورۀ حبیب الله خان  درسال 1911 به کار آغاز کرد،  دردهلی، سمرقند و بخارا مشترک داشت و به هرطرف روشنی پخش می کرد و مایۀ نگرانی روسیۀ تزاری و شماری ازکشورها شده بود.
وی اضافه کرد که اگر این تحولات تا کنون ادامه می یافت، افغانستان درراستای مطبوعات و روزنامه نگاری ازجایگاه بهتری از امروز برخوردار می بود.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ جنگ ها و بی سامانی ها را مانع رشد وفعالیت بهتر کاررسانه ها دانست وبا آن که از کارکرد های روزنامه نگاران، خبرنگاران، مطبوعات و سایررسانه های کشور به قدردانی  یاد کرد، به دقت و تلاش بیشتر دراین راستا تاکید کرد.
همچنان دراین مراسم آریا رووفیان رییس اطلاعات وفرهنگ هرات دررابطه به روزنامۀ اتفاق اسلام و اولین نمایشگاه مطبوعات افغانستان، معلومات داد و گفت که مطبوعات چاپی درتحولات افغانستان نقش ارزشمند داشته است.
او افزود که دراین نمایشگاه نشریه های مختلف افغانستان، به ویژه نشریه هایی که نزدیک به 150 سال قدمت دارد،  به نمایش گذاشته شده است.
وی خاطرنشان کرد که هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی با مطبوعات افغانستان از نزدیک به 150 سال قبل تا حال است که برای نسل نو و پژوهشگران کشورفرصت آشنایی و مطالعه گذشتۀ مطبوعات کشور را فراهم می کند.
دراخیراین مراسم محمد طاهرزهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ،  پوهاند محمد رسول باوری معین هنروفرهنگ، عبدالمنان شیوای شرق معین امورنشرات و پوهنیارسیده مژگان مصطفوی معین مالی، اداری و گرځندوی این وزارت، لوح های آزادی را برای شماری از مسوولان روزنامه ها ی فعال و مطرح کشور اعطا کردند.
این نمایشگاه را ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات به همکاری وزارت اطلاعات وفرهنگ برگزار کرده است و نمایشگاه  دو روز دیگر نیز به صورت رایگان به روی علاقه مندان باز است. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا