صحت

نیویارک تایمز:رشد گرسنگی و سؤتغذی درافغانستان پنجاه درصد افزایش یافته است

نیویارک تایمز:رشد گرسنگی و سؤتغذی درافغانستان پنجاه درصد افزایش یافته است
مسوولان وزارت صحت عامه : افزایش ارقام ثبت شده اطفال مصاب به سؤ تغذی بازگو کننده ایجاد و افزایش مراکز صحی است نه افزایش میزان گرسنگی
کابل باختر/ 21/ جدی
درحالیکه گزارشهای نشرشده درنیویارک تایمز افزایش رقم اطفال سؤ تغذی درافغانستان را نشان میدهد ، اما داکتر همایون لودین مشاور تغذی وزارت صحت افزاش ارقام ثبت شده را مرتبط به ایجاد و افزایش مراکز صحی میداند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، به گفته داکتر لودین سؤ تغذی یا تغذیه نامتوازن مشکل عمده درکشور است که در نتیجه عدم آگاهی لازم مادران درتغذیه اطفال زیر سن پنج سال رخ میدهد.
داکتر لودین افزود ، درکشور بیست درصد اطفال که بعدازشش ماهه گی غذای متمم میگیرند سالم و هشتاد درصد متباقی به سو تغذی مبتلا میگردند.
داکتر لودین از برنامه های وزارت صحت عامه در مبارزه به این مشکل حاد کشور گفت وزارت صحت عامه علاوه از ایجاد مراکز صحی غرض تداوی اطفال مبتلا به سؤتغذی در کشور ما از اجرای برنامه های وقایوی که بتواند بصورت اساسی مشکل را ازمیان بردارد یاد نموده گفت، کارکنان آموزش دیده وزارت صحت در تمامی مراکز صحی ثابت و سیار آن وزارت همه روزه مادران شیردهی را بر علاوه عوامل سۀ تغذیه ، فواید شیرمادر و طریقه درست شیردادن به اطفال را تبلیغ مینماید علاوه ازآن مادران را درقسمت تهیه غذایی متمم بعداز شش ماهگی درکنار تغذیه با شیرمادر توصیه مینمایند تا با تغذیه متوازن اطفال شانرا از مصابیت به سؤ تغذی نجات دهند.
داکتر لودین استفاده از شیرهای پودری را نیز عامل عمده مصاب شدن اطفال به سؤ تغذی دانسته از مادران خواست تااطفال شانرا با تغذیه شیر مادر از زندگی سالم در آینده محروم نسازند.
داکتر لودین همچنان از کمبود پرسونل صحی زنانه در برخی از ولایات نا امن یاد آوری نموده گفت ، یکی از دلایل مصاب شدن اطفال دراین مناطق به سؤتغذی میتواند عدم آگاهی مادران از فواید شیرمادر و غذای متمم می باشد زیرا درکنار کمبود کارکنان صحی در مناطق یاد شده خانم ها کمتر حاضر میشوند که مشکلات شانرا با داکتران و کارکنان طبی مرد درمیان گذارند.
چنانچه درگزارشهای نشرشده در نیویارک تایمز آمده "  نظر به آمار سؤ تغذیه و بحران گرسنگی در حال رشد است و نظر به آمار سازمان ملل متحد بحران گرسنگی در مقایسه با سال 2012 بیش از 50 درصد درمیان کودکان افغان افزایش یافته است.
اما عزیز فروتن سخنگوی اداره یونیسف اجرای این چنین سروی را توسط آن نهاد رد نموده گفت ، افزایش ارقام نشرشده درگزارش چشم دید خبرنگار نیویارک تایمز از شفاخانه بست ولایت هلمند است  که وضعیت مشابه را در شفاخانه های ولایت های قندهار ، فراه ، کنر ، پکتیا و پکتیکا پیشبینی نموده است .
به گفته داکتر فروتن سؤ تغذی مشکل جدی درکشور است که پنجاه درصد اطفال زیرسن پنج سال را تهدید میکند به همین منظور اداره یونیسف توجه جدی را در زمینه مبذول داشته و در همکاری با وزارت صحت عامه برنامه های متعدد را در سراسر کشور راه اندازی نموده است.
وی از افزایش ایجاد مراکز صحی تداوی سؤ تغذی درکشور یاد آوری نموده گفت ، درحال حاضر هشتاد مرکز سؤ تغذیه تداوی در سی چهارولایت و هفتاد و پنج مرکز صحی سر پا بدون بستر  در هفت ولایت متاثر از جنگ و خشکسالی ایجاد گردیده که هلمند نیز مشمول آنست وی دلیل افزایش مراجعه اطفال سؤ تغذی را دراین مراکز نیز در افزایش مراکز میداند چونکه به تازه گی بیست مرکز تغذیه سراپا (بدون بستر ) درهلمند ایجاد گردیده است.
شفاخانه صحت طفل که یکی از مراکز عمده تداوی اطفال مصاب به سؤ تغذی درشهر کابل است نیز ادعای گزارشگر نیویارک تایمز مبنی بر افزایش مصابانی سؤ تغذی را در کشور رد نموده میگوید ، درسالجاری با وجود آنکه شفاخانه صحت طفل و شفاخانه میوند دو واحد پذیرش اطفال  مصاب به سؤ تغذی بودند با آن هم نسبت به سالهای قبل  مراجعین  آن کمتر بود.
داکتر انورالحق یوسفزی رییس شفاخانه صحت طفل دلیل عمده آنرا آگاهی مادران در تغذیه اطفال توسط شیر مادر و استفاده از غذا های متمم دانسته افزود ، درکنار کارکنان آموزش دیده وزارت باید رسانه ها نیز در زمینه نقش شانرا ایفا نمایند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا