سیاست

حامد کرزی: مردم افغانستان اجازه نخواهند داد تا کشور شان به عمق استراتیژیک پاکستان مبدل شده و سیاست خارجی یا بخشی از سیاست آن به اراده و خواست پاکستان تنظیم شود

كابل/26/جوزا/باختر
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مصاحبه ای با تلویزیون "جیو" پاکستان گفت: افغانستان از مردم پاکستان شکایت ندارند چون آنها در جریان مهاجرت و جهاد افغانستان خانه و نان خود را با مردم افغانستان شریک کردند، اما شکایت ما متوجه دستگاه های استخباراتی و نظامی پاکستان است که از افراطیت مذهبی به عنوان وسیله استفاده کرده و در پی بی ثباتی و تضعیف افغانستان می باشد. رئیس جمهور گفت استفاده ابزاری از افراطیت بر ضد افغانستان امروز دامن خود پاکستان را نیز گرفته است.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر: حامد کرزی در این مصاحبه گفت که "دستگاه های نظامی و استخبارات پاکستان همواره از حسن نیت افغانستان سوء استفاده کرده و تلاش میکنند تا حکومت های افغانستان دست نشانده آنها بوده و به خواست آنها سر تسلیم فرود بیاورند. اما، این تلاش ها بجائی نخواهد رسید، برعکس باعث ویرانی و مصیبت شده است. اگر پاکستان این همه را بخاطری انجام میدهد که افغانستان خط دیورند را به رسمیت بشناسد و افغانستان به عمق استراتیژیک پاکستان مبدل شود، باید بداند که هیچگاهی به این هدف نخواهد رسید."
رئیس جمهور افغانستان در این مصاحبه همچنان افزود که "مردم افغانستان به حکومت های شان اجازه نخواهند داد تا کشور شان به عمق استراتیژیک پاکستان مبدل شده و سیاست خارجی یا بخشی از سیاست آن به اراده و خواست پاکستان تنظیم شود. اما با این همه، مردم افغانستان خواهان روابط دوستانه با پاکستان هستند، روابطی که بر مبنای احترام متقابل به حاکمیت همدیگر و روابط مساوی میان دو کشور استوار باشد، نه رابطه ای مانند آمر  و مادون. شاید در گذشته در تاریخ، چنین آرزوی بوده باشد مانند زمان طالبان و یا پیش از آن، اما آنزمان دیگر تکرار نخواهد شد."
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که مقامات پاکستانی تلاش کرده اند تا روابط خوب با افغانستان داشته باشند، گفت "در واقع این حکومت افغانستان است که بیشترین تلاش ها را برای دوستی با پاکستان انجام میدهد. رئیس جمهور گفت " باوجود همه تلاش های ما برای برقراری روابط دوستانه با پاکستان، دستگاه های نظامی و استخباراتی این کشور هیچ کاری برای تقویت این دوستی انجام نداده اند و من میخواهم مردم پاکستان بدانند که فرصت های زیادی در ده سال گذشته ضایع شده است و آرزوی من این است که در حالیکه افغانستان تا یک سال دیگر حکومت جدید خواهد داشت، دستگاه های پاکستان از این فرصت استفاده کند و برای تامین آینده بهتر برای مردمان هر دو کشور با افغانستان دست همکاری دهد."
رئیس جمهور تاکید کرد که در طول 65 سال تاریخ پاکستان، هیچ حکومتی در افغانستان به اندازه ده سال اخیر با پاکستان تماس نداشته است و ابتکار همه این تماس ها و تلاش ها را حکومت افغانستان بدست داشته است. حکومت افغانستان تلاش کرده تا از طریق ابتکارات گوناگون در ترکیه، عربستان سعودی، بریتانیا، امریکا و دیگر میکانیزم های دو جانبه و چند جانبه سطح تماس ها با پاکستان را بیشتر سازد. این ابتکارات همه از جانب حکومت افغانستان بوده است و نه پاکستان، اما پاکستان این ابتکارات را جدی نگرفته و از آن به گونه سطحی گذشت و پاکستان نخواست از آنها برای برقراری دوستی با افغانستان استفاده کند.
همچنان در این مصاحبه، رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به یک سوالی در مورد حملات طیاره های بی پیلوت در پاکستان گفت، با وجودیکه موضوع حملات طیاره های بی پیلوت در پاکستان مربوط امریکا و پاکستان است و ما در آن کاری نداریم، اما در کل مخالف هرگونه حمله ای هستیم که در آن به افراد بیگناه و ملکی آسیب برسد، همانگونه که در افغانستان ما در برابر تلفات افراد ملکی در نتیجه عملیات های نظامی ایستاده شده ایم. رئیس جمهور گفت که بخاطر مخالفت با تلفات و آسیب به افراد ملکی در کنار  صدراعظم جدید پاکستان در برابر حملات طیاره های بی پیلوت خواهد ایستاد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا