گزارش ها

وقایع پیهم هوایی در افغانستان // نیروی هوایی با چه خلا های مواجه است؟

کابل/۲۱  جدی/ باختر
کارشناسان نظامی مطرح می کنند که واقعات پیهم هوایی در کشور و سقوط حداقل هفت هلیکوپتردرسال گذشته وسقوط دو هلیکوپتردیگر در جریان ماه جاری٬ نمایانگر خلا های زیادی است که نیروی هوایی کشور را رنج می دهد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد: در هفته گذشته نیروی هوایی کشور شاهد سه حادثه اسفبار هوایی بود که در آن دو پیلوت جان باختند و سه هلیکوپتر تخریب شد.
واقعه اول چهارشنبه هفته گذشته رخ داد که یک هلیکوپترنظامی در ولسوالی پرچمن فراه سقوط کرد و دو پیلوت آن دادند.
در همان روز یک هلیکوپتر دیگر در قرارگاه قول اردوی تندردر گردیز نشست اضطراری کرد و دو روز بعد آن یک هلیکوپتر دیگر در ولسوالی زیروک پکتیکا نشست اضطراری کرد و بعد ازآن که کارشناسان تخنیکی نظر دادند که  این هلیکوپتر قابل ترمیم نیست در محل رویداد انفجار داده شد.
در یک هفته ٬وقوع سه واقعه هوایی  نمایانگر خلا ی زیادی است که نیروی هوایی کشور با آن مواجه است و قربانیان اصلی همچو سانحه ها٬ پیلوتان جوانی اند که فقط عشق  به وطن آنان را وا داشته است که با دریافت حقوق ناچیز٬پرخطر ترین وظیفه را انتخاب کنند و پر خطر ترین ماموریت ها را انجام دهند.
این در حالیست که در سال گذشته عیسوی٬ هفت هلیکوپتر نیروی هوایی کشور در واقعاتی که بیشتر زاده نواقص تخنیکی بود سقوط کردند و شماری از پیلوتان و مامورین دولتی و نظامیان در آن جان باختند .
این نشان می دهد که نیروی هوایی کشور با خلا ها و مشکلات زیادی مواجه است.
یک پیلوت سابق نیروی هوایی کشور که اکنون باز نشسته شده است و نمی خواهد از او نام گرفته شود می گوید که تقریباَ تمامی امکانات موجود در نیروی هوایی کشور٬محصول و تولید شوروی سابق است و به اصطلاح غربیان٬ تخنیک شرقی است٬ در حالی که امروز اردوی افغانستان از مدل غربی استفاده می کند.
همچنان هلیکوپترهای شامل خدمت در نیروی هوایی افغانستان٬ از دست دو است و تاریخ استفاده و یا استهلاک آنها سپری شده است و رفع مشکلات تخنیکی در قوای هوایی٬ نیاز به همکاری روسیه و کشورهای سابق  بلاک شرق دارد.
به گفته این عضو سابق نیروی هوایی افغانستان٬ با وجود کمبود امکانات تخنیکی٬ و کمبود ظرفیت ها٬ پیلوتان جوان ما کار طاقت فرسا می کنند و خلاف معیار های بین المللی٬ روزانه چندین بار پرواز می کنند و ماموریت های دشواری انجام می دهند٬این کار هم توان و کارایی پیلوتان را کاهش داده است و هم باعت تخریب و کمبود بیشتر امکانات تخنیکی در نیروی هوایی شده است.
او تاکید دارد زمانی که افغانستان خود را از وابستگی نظامی با یک دو کشور محدود نجات ندهند و برای تجهیز نیروی هوایی به منابع متعدد دسترسی پیدا نکند مشکل حل شدنی نیست.
از طرف دیگر امریکا و غربیان توجه و علاقه چندانی به تجهیز اردوی ملی افغانستان منجمله صنف هوایی ندارند٬ورنه ۱۸ سال و هزینه کلان که امریکا ادعا مصرف شدن آن را در افغانستان دارد یک زمان کافی و یک مصرف کلان برای تجهیز اردوی افغانستان بود.
او تاکید دارد که دولت باید خود دست به کار شود و برای تجهیز نیروهای دفاعی٬امنیتی و هوایی اقدام کند. اگر منتظر کمک های بیرونی باشیم وضعیت تغییر نخواهد کرد.
دگرمن جلال الدین آمر مطبوعات قوای هوایی  می گوید: تمامی حوادث هوایی که در سال گذشته عیسوی و ماه اول سلل جاری عیسوی اتفاق افتاده است٬ناشی از مشکلات تخنیکی بوده است.
این افسر قوای هوایی که با خبرنگار آژانس باختر صحبت می کرد٬ به عوامل مشکلات و راه حل آن تماس نگرفت .
این در حالیست  که دولت متعهد به حفظ جان نظامیان و تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی است و باید در این خصوص با برنامه عمل کند. صائم فریبا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا